Het kabinet vindt dat er een duidelijkere vergoeding moet komen voor  klanten die getroffen zijn door fraude met online bankieren.

Een voorstel hierover van Kamerlid Henk Nijboer (PvdA) is donderdag aangenomen in de Tweede Kamer.

"Het verschilt nu per vestiging hoe de bank daarmee omgaat", zo legt hij uit. Dat betekent dat als een klant wordt getroffen door internetfraude hij hier bij de ene bank een hogere vergoeding voor kan krijgen dan bij een andere bank.

Onzekerheid

Nijboer spreekt van 'grote onzekerheid tussen consumenten'. Het kabinet gaat dan ook met de bankensector in overleg over een duidelijke richtlijn voor de vergoedingen. "De verantwoordelijkheid voor de schade hoort niet bij de consument te liggen maar bij de bank", zo vindt Nijboer. 

Ook komt er op initiatief van de PvdA een onderzoek naar een schaderegeling voor bedrijven als pinnetwerk of betalingsverkeer langdurig stilvalt en komt er een veiligheidsnorm voor online bankieren. Er zijn de laatste tijd veel storingen met internetbankieren. 

Lees alles over cybercrime in ons dossier