Facebook wil zich meer opwerpen als een publiek forum door onderwerpen met hashtags toe te voegen aan zijn sociale netwerk.

Dat maakte het sociale netwerk maandag bekend via een blogbericht.

In navolging van het rivaliserende sociale netwerk Twitter, voegt Facebook de mogelijkheid toe om berichten te taggen met sleutelwoorden, om aan te geven dat ze onderdeel zijn van een grotere discussie.

"Tot nu toe was er geen simpele manier om het grotere geheel te zien van waar mensen over praten", aldus Facebooks productmanager Greg Lindley in het blogbericht. Daar komt nu verandering in, schrijft Lindley. Facebook-gebruikers kunnen voortaan een tag, voorafgegaan door het teken '#', toevoegen aan hun berichten.

Net als Twitter

De hashtags zullen op ongeveer hetzelfde werken als op Twitter. Met een klik op zo'n tag krijgen Facebook-gebruikers een overzicht te zien van andere berichten over hetzelfde onderwerp. Ook is het mogelijk om te zoeken op hashtags. 

De productmanager stelt dat hashtags nog maar een eerste stap zijn in een 'serie' functies die Facebook zal toevoegen. "In de komende weken en maanden zullen we meer functies uitrollen, waaronder 'trending' hashtags en diepere inzichten die mensen helpen meer te ontdekken over de discussies die over de hele wereld plaatsvinden."