Apple heeft een deal gesloten met Sony voor zijn streaming muziekdienst iRadio.

Daarmee zijn de drie grootste muzieklabels aan boord en kan de dienst worden gelanceerd, meldt AllThingsD op basis van anonieme bronnen dicht bij de gesprekken.

Apple houdt maandag een persconferentie voor de start van de ontwikkelaarsconferentie WWDC. Naast een nieuwe versie van iOS en Mac OS X wordt de streaming muziekdienst daar waarschijnlijk ook worden gelanceerd.

Eerder sloot Apple al deals met Warner Music en Universal Music, de andere twee grote Amerikaanse platenlabels. 

Royalty's

Volgens eerdere geruchten verliepen de onderhandelingen tussen Apple en de labels moeizaam, omdat de muziekbedrijven meer royalty's wilden ontvangen van Apple dan van concurrerende diensten als Pandora. Apple zou een betere gebruikservaring kunnen bieden en daarom meer advertentiegeld binnen krijgen.

Naar verwachting wordt de streamingdienst van Apple gratis, ondersteund door audio-advertenties en banners. Het wordt vermoedelijk niet mogelijk om met iRadio de hele muziekcatalogus onbeperkt af te spelen, zoals het geval is bij Spotify. In plaats daarvan worden gepersonaliseerde radiokanalen gemaakt op basis van de muziekvoorkeuren van de gebruiker.

NUtech.nl doet maandag live verslag van de persconferentie op WWDC.