Google gaat afbeeldingen toevoegen aan advertenties op de zoekmachine. Tot nu toe worden alleen tekstuele reclames getoond.

De zoekgigant stelt echter dat afbeeldingen soms relevanter zijn bij een advertentie net als dat bij een zoekresultaat het geval is.

"Adverteerders begrijpen dat het soms gemakkelijker is iets te laten zien dan het met tekst te vertellen. Wij willen het eenvoudiger maken dat allebei te doen", aldus Google. Het bedrijf begint donderdag met het testen van de eerste reclames met afbeeldingen.

Als voorbeelden voor het gebruik van foto’s noemt Google reclames voor auto’s, broeken of oogschaduw. "Afbeeldingen maken een advertentie rijker en informatiever zodat ze opvallen op de drukke advertentiemarkt", aldus het bedrijf.

Inmiddels worden bij 1 op de 6 zoekresultaten op Google afbeeldingen weergegeven, buiten de advertenties om. Google roept adverteerders nog wel op de rechten van het gebruikte beeldmateriaal goed te regelen en stelt dat bedrijven afbeeldingen ter goedkeuring aan Google kunnen sturen.

Bekijk een voorbeeld van een advertentie met afbeeldingen