Apple zal in de streaming muziekdienst die mogelijk iRadio gaat heten audio-advertenties laten horen zodat de dienst gratis is voor gebruikers.

Dat bericht het doorgaans betrouwbare Reuters op basis van verschillende anonieme bronnen.

Er gaan al maanden geruchten over de dienst iRadio. Het zou gaan om een streaming muziekdienst die vergelijkbaar is met Pandora. Gebruikers luisteren dan naar gepersonaliseerde radio en krijgen nummers voorgeschoteld op basis van hun voorkeuren.

Apple zou de dienst gratis willen houden en daarom audio-advertenties aan gaan bieden. Naar verwachting onthult het bedrijf iRadio volgende week op de ontwikkelaarsconferentie WWDC. NUtech.nl zal maandag 10 juni vanaf 19.00 uur verslag doen van het evenement.

Volgens Reuters is er door Apple inmiddels contact gelegd met enkele grote adverteerders, maar de audioreclames zijn nog niet verkocht.

Bijvoorbeeld Google en Spotify gebruiken ook reclames in hun muziekdiensten, maar bieden daarnaast een betaalde versie aan die vrij van reclame is. Het verschil met Spotify is dat gebruikers nummers kunnen opzoeken en beluisteren. Bij iRadio schotelt de dienst dus zelf nummers voor op basis van luistergedrag.

De bronnen van Reuters bevestigen eerdere berichten dat Apple al een overeenkomst heeft met Warner Music Group en Universal Music Group. Er zouden nog gesprekken gevoerd worden met Sony Music Entertainment. The Financial Times wist onlangs nog te melden dat de moeizame onderhandelingen hebben gezorgd voor een vertraagde lancering van iRadio.