De lancering van de streaming radiodienst van Apple komt steeds dichterbij. Mogelijk kan het bedrijf de dienst zelfs volgende week al onthullen.

Zowel de New York Times als de Wall Street Journal melden op basis van anonieme bronnen dat Apple inmiddels een deal heeft gesloten met Warner Music, een van de grote platenlabels die essentieel zijn voor een lancering met voldoende muziek.

Ook zou er inmiddels een deal zijn gesloten met Universal Music, al gaat het hier enkel om de rechten op muziekopnames. Over de rechten op liedteksten wordt nog apart onderhandeld.

Er gaan al lange tijd geruchten dat Apple met een Pandora-achtige radiodienst wil komen. Die zou muziek aanraden op basis van de smaak van de gebruiker. Gebruikers van 'iRadio' zouden echter geen volledige controle krijgen over de muziekcatalogus, zoals bij Spotify en Deezer het geval is. Naar verwachting wordt de radiodienst gratis en zal deze ondersteund worden door advertenties.

WWDC

De Wall Street Journal meldt dat Warner Music 10 procent van alle advertentie-inkomsten zal opstrijken. Dit zou twee keer zo veel zijn als overeenkomsten die Pandora sluit met grote labels.

Volgende week houdt Apple de ontwikkelaarsconferentie WWDC, waar naar verwachting een nieuwe versie van iOS en Mac OS X zal worden getoond. Volgens de New York Times hoopt Apple de radiodienst dan al te onthullen, maar daarvoor moeten nog wel meer overeenkomsten worden gesloten. Sony Music zou nog niet hebben getekend met Apple.