Er is sinds 2012 een grote verandering gaande binnen LG. Consumenten moeten dit jaar gaan merken dat het bedrijf een eigen identiteit ontwikkelt die in alle producten van LG terugkomt. 

Dat wordt duidelijk tijdens een bezoek aan diverse onderzoeksfaciliteiten, fabrieken en kantoren van LG in Zuid-Korea.

Het bedrijf is op veel verschillende markten aanwezig. Het maakt onder meer wasmachines, software, koelkasten, telefoons en tv’s. De verschillende takken van het bedrijf werkten tot voor kort niet goed genoeg samen, zo blijkt uit diverse presentaties.

Een app

Om samenwerking te stimuleren is de afdeling Smart Business Strategy Division in 2012 opgezet. Zij gaan er onder meer voor zorgen dat alle apparaten van het bedrijf met dezelfde app te besturen zijn. Nu zijn dat er nog 5 en dat is volgens LG onnodig verwarrend.

In augustus 2013 komt de nieuwe app uit en zijn slimme koelkasten, wasmachines, stofzuigers en tv’s met deze app te besturen. In eerste instantie is er alleen een Android-app en de applicatie zal eerst uitgebracht worden in Zuid-Korea.

Productsamenwerking

De verschillende afdelingen gaan daarnaast meer samenwerken. Met 4 grote afdelingen (Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliances en Airconditioning and Energy Solutions) was het contact tot nu toe niet optimaal. Tv’s, koelkasten en smartphones hebben allemaal hun eigen ontwerp. LG wil vanaf dit jaar komen met een overkoepelende designtaal. Dat betekent overigens niet dat alle apparaten op elkaar gaan lijken, maar wel dat ze meer herkenbaar moeten zijn als LG-product.

Of het ontwerp van bijvoorbeeld tv’s en telefoons helemaal op de schop gaat is niet duidelijk. Wel liet LG aan NUtech.nl weten dat er naast Android-telefoons in de nabije toekomst ook smartphones met een ander besturingssysteem gemaakt zullen worden. Wellicht is dat onderdeel van een bredere strategie.

Reputatie

Het bedrijf wil in ieder geval een andere reputatie gaan opbouwen. De afgelopen jaren werkte het naar eigen zeggen aan de betrouwbaarheid en duurzaamheid van producten. Nu is het volgens LG tijd om daar een verfijnd en opvallend ontwerp aan toe te voegen waardoor het merk een identiteit krijgt.

Lees waar LG zich naar eigen zeggen op de smartphonemarkt al mee onderscheidt en met welke hardware-onderdelen het bedrijf denkt te gaan opvallen.