LG had moeite zich aan te passen aan de snel opkomende smartphonemarkt. Het bedrijf erkent te laat gereageerd te hebben en geeft toe dat het nog niet succesvol genoeg is.

Dat vertellen Ken Hong, Director Global Communications, en Won Kim, marketingdirecteur Europa, tegenover NUtech.nl tijdens een persreis in Zuid-Korea, het thuisland van LG.

Hong erkent dat LG niet als eerste de smartphonemarkt volledig omarmd heeft.  "We deden het zo goed met featurephones (niet-smartphones, red.) dat de overgang moeilijk was."

"Alles was volledig gericht op hardware en bij smartphones werd software veel belangrijker", vertelt Hong. "We hebben onze onderzoeksafdelingen helemaal opnieuw moeten indelen. We zitten nu op 50/50 tussen software en hardware. Dat moet naar 80/20."

Niet tevreden

In een ander gesprek geeft Kim aan nog niet tevreden te zijn: "2012 was in Europa geen succesvol jaar, maar het gaat stap voor stap. In Zuid- en Oost-Europa zien we groeiende marktaandelen."

De marketingdirecteur geeft aan de derde of vierde plek te willen bezetten. Een van de strategieën is het omarmen van een tweede besturingssysteem naast Android. Kim geeft bovendien aan zich te willen onderscheiden met hardware.

Hardware

Dat gebeurt volgens het bedrijf nu al met uniek ontwerpen en een overgang van betrouwbaar naar verfijnd. Met bedrijfsonderdelen als LG Display en LG Chemicals is Kim er bovendien van overtuigd dat LG telefoons moet kunnen maken met betere schermen en batterijen. "Er zijn nog veel verbeteringen mogelijk in hardware." Flexibele schermen zijn er daar een van. Telefoons worden dan lichter, dunner en het scherm gaat minder snel kapot.

Echte buigbare telefoons laten volgens Kim nog wel even op zich wachten. Hij stelt wel dat LG zich met dat soort producten wil profileren. Hij belooft in de tweede helft van dit jaar met een product te komen met de 'wauw-factor'.

Lees meer over de financiële gevolgen van de mobiele tak van LG