Apple heeft een Amerikaanse rechtszaak over waterschade bij iPhones en iPods geschikt voor 53 miljoen dollar.

Dat schrijft de Wall Street Journal woensdag. Apple was aangeklaagd door klanten wier iPhone of iPod stuk was gegaan. Apple weigerde een nieuw toestel te leveren, omdat er sprake zou zijn geweest van waterschade.

In de apparaten zit een sensor die aangeeft of er contact met water is geweest. Als dat het geval is, dan is de garantie niet meer geldig.

De klanten stelden echter dat de sensor ook waarschuwde voor waterschade als er enkel contact was geweest met kleine hoeveelheden vocht of vochtige lucht. Dat is niet in strijd met het garantiebeleid van Apple.

De 53 miljoen dollar wordt gedeeld door zo'n 153.000 klanten wier garantie ongeldig werd verklaard. Gemiddeld gaat het dus om zo'n 350 dollar per persoon.

Kritiek

Het garantiebeleid van Apple is ook in Nederland meerdere malen bekritiseerd. Eurocommissaris Viviane Reding zei onlangs nog dat Apple in verschillende EU-landen verkeerde informatie verstrekt over het recht op garantie.

Volgens Europese wetgeving moet Apple twee jaar garantie geven, maar dat doet het bedrijf niet. In verschillende landen lopen rechtszaken tegen Apple om de garantieduur.

Volgens een recent gerucht gaat de verlengde garantie van Apple, met de naam Apple Care, binnenkort op de schop. Het zou een abonnementsdienst per persoon worden, waarmee alle Apple-apparaten tegelijk kunnen worden verzekerd.

Lees alles over Apple in ons dossier