Onder druk van verschillende organisaties die discriminatie en seksisme willen stoppen, versterkt Facebook de richtlijnen met betrekking tot haat zaaien op het sociale netwerk.

Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt in een verklaring. Het bedrijf wil een einde maken aan 'hate speech', het aanzetten tot haat op Facebook.

Verschillende vrouwengroepen hadden een week lang actie gevoerd om seksistische content te verwijderen. Het ging bijvoorbeeld om zogenaamd grappige foto's die geweld tegen vrouwen of verkrachting aanmoedigden.

Eén foto van een bebloede Rihanna had daaronder de tekst 'Chris Brown's Greatest Hits', een referentie naar mishandeling door haar ex-vriend. Verschillende adverteerders haalden hun reclames uit protest van Facebook.

"De afgelopen dagen is het duidelijk geworden dat onze systemen die 'hate speech' identificeren en verwijderen niet zo efficiënt werken als we zouden willen, voornamelijk waar het gaat om sexisme", aldus het bedrijf.

Kwetsing

Om hatelijke opmerkingen sneller te kunnen verwijderen worden de gebruiksrichtlijnen aangepast en worden teams beter opgeleid om kwetsende 'grappen' te herkennen.

Facebook experimenteert ook met een nieuw beleid rond 'wrede of ongevoelige' content, die niet in strijd is met de regels van het netwerk. De verspreiders hiervan moeten dit altijd doen onder een echte naam, anders wordt het alsnog verwijderd. Facebook zegt dit beleid verder te ontwikkelen op basis van de resultaten die tot nu toe zijn behaald.

Daarnaast zal het sociale netwerk beter communiceren met groepen die 'cyberhaat' en discriminatie tegengaan.

Tegen The Guardian zegt een van de vrouwenbewegingen tevreden te zijn met de verklaring van Facebook. "We hopen dat deze inspanning de kracht van gezamenlijke actie bewijst", aldus een woordvoerder.