'Consument krijgt trager internet dan beloofd'

Internetters in Nederland krijgen in de praktijk niet de snelheid die hun aanbieders beloven. 

Dat concludeert de website Breedbandwinkel.nl in een woensdag verschenen onderzoek onder ruim 50.000 internetgebruikers.

In 95 procent van de gevallen krijgen gebruikers minder dan waar ze voor betalen. In extreme gevallen ligt de werkelijke snelheid zelfs tot 85 procent lager dan beloofd. Volgens het onderzoek krijgt 61 procent van de huishoudens niet eens de helft van de beloofde downloadsnelheid.

Het kabinet eiste 2 jaar geleden al dat telecom- en internetaanbieders open moeten zijn over de internetsnelheid die ze leveren aan consumenten. "Desondanks is het voor consumenten nog steeds onduidelijk wat zij uiteindelijk geleverd krijgen'', stelt de website.

"Ik weet niet hoe ze aan die 95 procent komen en hoe ze hebben gemeten, maar wij leveren tot aan het kastje in de muur precies de snelheid die we beloven'', reageert een woordvoerder van internetprovider Ziggo. De vertraging wordt volgens hem vaak veroorzaakt doordat veel mensen draadloze netwerken gebruiken.

Lees meer over:
Tip de redactie