Sony verdient veel meer aan verzekeringen en de entertainmentindustrie dan aan consumentenelektronica. Verschillende investeringsbanken adviseren Sony om geen gadgets meer te maken.

Dat meldt The New York Times op basis van een rapport van investeringsbank Jefferies. "Consumentenelektronica is de achilleshiel van Sony en voor het bedrijf niets waard", aldus Atul Goyal, consumentenelektronica-analist van Jefferies. "In onze optiek moet Sony direct stoppen met zijn elektronica-tak."

Sony verdient het meest aan verzekeringen en de entertainmentindustrie. In totaal is 63 procent van Sony's totale winst direct afkomstig van de verzekeringen die het bedrijf in Japan aanbiedt. Onder andere levens- en autoverzekeringen kunnen bij Sony worden afgesloten.

Daft Punk

Ook de muziek- en filmdivisie van Sony is belangrijk voor de groene cijfers van het bedrijf. Populaire films als Spider-Man en het album Random Access Memories van Daft Punk, dat 7 miljoen dollar in het laatje bracht, zijn belangrijk voor de financiële gezondheid van het bedrijf.

In diezelfde periode maakte de elektronica-afdeling van Sony 8,5 miljoen dollar verlies. "Het probleem is dat Sony al zijn energie aan het herstellen van de elektronica-tak besteedt", aldus Kouji Yamada van investeringsbank Mission Value Partners. "Sony zou eigenlijk uit drie aparte bedrijven moeten bestaan, respectievelijk voor elektronica, verzekeringen en entertainment."