Kamer wil na 4 uur telecomstoring compensatie

De Tweede Kamer wil dat klanten die last hebben van een mobiele telefoon- of internetstoring in plaats van de voorgestelde twaalf uur al na vier uur worden gecompenseerd.

Dat meldt RTL Nieuws. Minister Kamp van Economische Zaken stelde eerder voor dat telecomproviders wettelijk verplicht zijn om een vergoeding bij een storing van langer dan twaalf uur aan te bieden. De Tweede Kamer vindt dit veel te lang.

PvdA, PVV, D66 en SP gaan minister Kamp vandaag in een telecomdebat vragen om de regeling naar vier uur te verlagen. Bij stroomstoringen hebben consumenten na vier uur al recht op een compensatie. "Internet en bellen zijn net zo belangrijk. Dus maak de termijn bij internet- en telecomstoringen ook vier uur", aldus D66-Kamerlid Kees Verhoeven.

Overmacht

De partijen hopen telecomproviders op deze manier te prikkelen om er alles aan te doen om mobiele telefoon- en internetstoringen te voorkomen. Ook het CDA vindt de compensatie na vier uur een goede regeling, maar wil wel een uitzondering maken als er sprake is van overmacht.

In zijn wetsvoorstel stelt minister Kamp een vergoeding in natura voor. Dat zou volgens de minister een compensatie in de vorm van extra belminuten of internettegoed kunnen zijn.

In plaats van betaling in natura vindt Reinette Klever van de PVV dat telecomproviders bij een storing een vergoeding in euro's op de rekening van de klant moeten terugstorten. "Veel mensen hebben helemaal geen behoefte aan extra beltegoed. En schieten dus niks op met zulke compensatie."

Vergoeding

Klanten hoeven echter geen grote bedragen te verwachten. De vergoeding is afhankelijk van de hoogte van het abonnement van de klant. Bij een storing heeft de klant recht op ten minste 1/30 van de maandelijkse abonnementskosten.

In een interview met NUtech zei Vodafone-CEO Rob Shuter dat het moeilijk was om voorgestelde compensatieregelingen van andere industrieën over te nemen.

Tip de redactie