Europarlementariërs pleiten ervoor cookies in te zetten die niet tot de persoon herleidbaar zijn, maar wel interessant zijn voor adverteerders.

Dat zegt Europarlementariër Seán Kelly in een interview met Emerce. Kelly lobbyt in Brussel voor een nieuw soort cookie die 'pseudo-anonieme data' verzamelt.

Volgens Kelly is het helemaal niet noodzakelijk persoonlijke informatie in cookies mee te nemen om die voor adverteerders interessant te maken. Hij pleit voor cookies die in plaats daarvan op basis van 'interesseprofielen' werken.

Op die manier zouden de gegevens in de cookies het midden houden tussen anonieme en direct identificeerbare informatie. Zo zou reclame niet op de persoon, maar op interesseprofiel aangeboden kunnen worden.

Ondoenlijk

Volgens Kelly is het voor bedrijven 'ondoenlijk' steeds toestemming te moeten vragen voor het verzamelen van cookies, zoals nu het geval is.

Veel consumenten zien dergelijke verzoeken volgens de Europarlementariër niet eens en zullen geen toestemming geven. Zo zouden bedrijven niet kunnen adverteren, "schadelijk voor de onderneming", volgens Kelly.

Met de regels die Kelly op het oog heeft zou expliciete toestemming voor het gebruik van cookies niet meer nodig zijn. De plannen zouden volgens de Europarlementariër tot dusver positief ontvangen zijn door het Parlement.

In Nederland heeft minister Kamp al beloofd het cookiebeleid te versoepelen.