Minister van Economische Zaken Henk Kamp gaat telecomproviders wettelijk verplichten om consumenten een compensatieregeling aan te bieden bij een storing van langer dan 12 uur.

Dat laat het Ministerie van Economische Zaken weten

Het oorspronkelijke uitgangspunt was een wettelijke bepaling voor een compensatieregeling zonder dat daar minimumeisen aan werden gesteld. Minister Kamp heeft de wettelijke minimumeisen bepaald voor een storing van tenminste 12 uur. Een storing tussen 12 en 24 uur wordt beschouwd als een storing van één dag.

Minimumeisen

"Een storing van 12 uur of langer is dermate ingrijpend voor de consument, dat een compensatie gerechtvaardigd is", aldus minister Kamp. "Door de minimumeisen op te stellen weet de consument waar hij of zij recht op heeft."

De vergoeding wordt gekoppeld aan de maandelijkse abonnementskosten. Bij een storing van tussen de 12 en 24 uur heeft de klant recht op ten minste een dertigste van de maandelijkse abonnementskosten. Na anderhalve dag wordt de compensatie verdubbeld naar twee dertigste van de maandelijkse abonnementskosten.

Teruggave

"De vorm waarin de consument wordt gecompenseerd laat ik over aan de aanbieder", meldt minister Kamp. De compensatie kan financieel zijn, bijvoorbeeld een teruggave van een deel van het abonnementsgeld.

Ook een compensatie in natura behoort tot de mogelijkheden. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van extra beltegoed.

Het recht op compensatie zal ook gelden voor de zakelijke gebruiker. 

Bart Combée, directeur Consumentenbond is te spreken over de wettelijke regeling. "Wij zijn blij dat ons pleidooi voor een wettelijke compensatieregeling zijn vruchten heeft afgeworpen."

In een interview met NUtech zei Vodafone-CEO Rob Shuter dat het moeilijk was om voorgestelde compensatieregelingen van andere industrieën over te nemen.