De garantie op smartphones mag niet vervallen als een gebruiker zijn toestel heeft geroot of gejailbreakt. Retailers moeten de voorwaarden aanpassen.

Dat melden ict-jurist Arnoud Engelfriet en overheidsorgaan Consuwijzer tegen Tweakers. Als het defect een direct gevolg van de root of jailbreak is, dan vervalt de garantie. Dit is echter lang niet altijd het geval. 

"De insteek is namelijk niet of de garantie geldt ja of nee, maar de vraag is of déze storing mijn schuld is of een fabrieksfout", aldus Engelfriet. "Dus per bug of storing moet je de oorzaak achterhalen."

Ook Consuwijzer meldt dat retailers defecten die niet het gevolg zijn van rooten of jailbreaken onder de garantie moeten repareren. "Dan hoef je dus niet te betalen", aldus een woordvoerder van Consuwijzer.

Offerte

De discussie laait weer op na een geschil tussen een bezoeker van Tweakers en zijn defecte Galaxy S II en The Phone House. De micro-usb-connector van de Galaxy S II was na anderhalf jaar kapot en omdat hij alternatieve firmware op de smartphone had geïnstalleerd, werd er een offerte gestuurd.

"Ze hadden een foto gemaakt van dat het toestel met een volle accu opstartte en daarbij verscheen het gele driehoekje, waarmee je op Samsung-toestellen ziet dat de firmware is geroot. Dat brachten ze als reden waarom de garantie was vervallen", aldus de gedupeerde.

Aanpassen

The Phone House gaat kijken of de tekst van de voorwaarden moet worden aangepast. "Ons beleid is al om garantie te geven als het defect niets te maken heeft met aanpassingen die de gebruiker doet", aldus woordvoerster Sanne Houben.  "De mensen die de voorwaarden opstellen gaan kijken of we dat beter kunnen verwoorden."

De gedupeerde krijgt zijn geld terug en ziet dit nieuws graag in de media worden verspreid: "Ik hoop in elk geval dat iedereen dit dit overkomt weet dat de reparatie onder de garantie valt en dat ze dus niet hoeven te betalen."