Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 24 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Pretparkticket kost niet alleen geld, maar soms ook je postcode: 'Onwenselijk'

Door Stan Hulsen

05 okt 2021 om 21:36Update: een jaar geleden
nujij comment491 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Mensen die online een ticket kopen voor een pretpark of dierentuin zijn soms verplicht meer persoonlijke gegevens af te staan dan nodig is. Een aantal parken eist bijvoorbeeld dat je je postcode of telefoonnummer afgeeft. Dat is onwenselijk, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tegen NU.nl, met in het achterhoofd een datalek bij een ticketverkoper waarbij gegevens van honderdduizenden mensen op straat kwamen te liggen.

Uit een rondgang van NU.nl langs 22 pret- en dierenparken blijkt dat zeven bedrijven bij de online ticketverkoop ook een woonplaats of postcode eisen.

De vijf dierenparken en twee attractieparken hebben gegevens over je woonplaats niet écht nodig als je online een kaartje koopt. Ze verplichten het, net als een naam en e-mailadres, om commerciële redenen.

Zo kunnen ze een woonplaats gebruiken om inzicht te krijgen in waar bezoekers vandaan komen (GaiaZOO, Toverland en WILDLANDS), om mensen uit de omgeving een abonnement aan te bieden (Ouwehands Dierenpark) of om bezoekers te informeren over wegwerkzaamheden op de route (Burgers' Zoo, Toverland). Duinrell en DierenPark Amersfoort eisen ook een postcode, maar reageerden niet op het verzoek om een toelichting.

Door het verstrekken van privégegevens te verplichten, dwingen de bedrijven hun bezoekers ertoe de controle over hun gegevens uit handen te geven. Dat is risicovol, omdat die gegevens ook onbedoeld op straat kunnen belanden.

Dat de pret- en dierenparken meer informatie eisen dan nodig is, is volgens toezichthouder AP onwenselijk. "Ze moeten goed kunnen uitleggen waarom ze die gegevens graag willen hebben", zegt inspecteur Dennis Davrados van de AP. "Bijvoorbeeld in de privacyverklaring, maar beter is als het er bij het bestellen gelijk bij staat."

Oproep

Oproep

In meer sectoren speelt dat bedrijven online meer privé-informatie eisen dan voor je aankoop nodig is. Heb jij daar ervaring mee? Stuur je tip naar stan@nu.nl of deel je bijdrage in de reacties via NUjij.

Ticketverkoper lekte gegevens van honderdduizenden mensen

De AP vindt het over het algemeen niet raadzaam om meer gegevens te vragen dan nodig. "Hoe minder informatie je bezit, hoe minder kan uitlekken", vat woordvoerder Silvia Pilger het samen.

De waarschuwing van de toezichthouder komt niet uit de lucht vallen. Dat blijkt wel uit een recent incident bij Ticketcounter, een bedrijf dat de online kaartverkoop verzorgt voor pretparken en dierentuinen, maar ook voor musea en evenementen. Daarbij kwamen namen, woonadressen, geboortedatums, e-mailadressen, telefoonnummers en bankgegevens van honderdduizenden mensen op straat te liggen.

"Al die mensen lopen een reëel risico op oplichting doordat criminelen zich in een e-mail kunnen voordoen als bijvoorbeeld een dierentuin", zegt Davrados. Hoe meer informatie een oplichter bezit, hoe geloofwaardiger zo'n frauduleus bericht kan overkomen. "Je kunt zomaar op een verkeerde link klikken."

De AP onderzoekt de nasleep van het Ticketcounter-incident. Eerder dit jaar stuurde de toezichthouder brieven naar 46 klanten van het bedrijf die nalieten hun eigen klanten te informeren over het datalek. Sindsdien hebben zestien bedrijven aan 300.000 mensen alsnog laten weten dat zij slachtoffer van het lek zijn geworden.

Over de dertig andere partijen wil de AP op dit moment niets kwijt. Of die in overtreding zijn, staat niet vast: mogelijk was de meldplicht in een aantal gevallen toch niet van toepassing. De toezichthouder heeft het onderzoek afgerond, laat de woordvoerder woensdagochtend aan NU.nl weten.

Coronacrisis duwt mensen naar online bestellen

Naast dat zeven pret- en dierenparken een postcode eisen, is het bij Walibi Holland ook verplicht om bij een online bestelling je telefoonnummer af te staan.

Doordat de kassa's bij de ingang gesloten zijn en online reserveren een opmars heeft gemaakt door de coronacrisis, kunnen bezoekers daar nu niet onderuit. Bij pretpark Julianatoren, Ouwehands Dierenpark, Safaripark Beekse Bergen en WILDLANDS kunnen bezoekers ook hun telefoonnummer achterlaten, maar dat is optioneel.

Walibi Holland legt in het bestelproces en in zijn privacyverklaring niet uit waarom het delen van een telefoonnummer daar verplicht is, wat het ook voor de coronacrisis al was. De reden is om mensen in het geval van calamiteiten te kunnen bereiken, licht woordvoerder Mandy van der Tak toe. "We hebben het gelukkig nog nooit hoeven gebruiken."

"Met de kennis van nu moet dit inderdaad geen verplicht veld zijn, maar optioneel", aldus Van der Tak. Ze verwacht dat het bestelproces voor de opening van het nieuwe seizoen is aangepast.

  • Waarom zijn pretparktickets aan de kassa duurder dan online?
    Zie ookWaarom zijn pretparktickets aan de kassa duurder dan online?

Verbetering: De Autoriteit Persoonsgegevens heeft het onderzoek tussen het gesprek met NU.nl en publicatie van het artikel gesloten. Dit was bij publicatie niet bekend. De tekst is later aangepast.

In meer sectoren speelt dat bedrijven online meer privé-informatie eisen dan voor je aankoop nodig is. Heb jij daar ervaring mee? Stuur je tip naar stan@nu.nl of deel je bijdrage in de reacties via NUjij.
Beeld: ANP
nujij comment491 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

DatalekkenTech

NUjij: Uitgelichte reacties

praater
05 okt 2021 om 22:32
Drukte om niets. Als ik iets koop online hebben ze ook al m'n gegevens. Naam,adres,banknummer. En we kopen ons suf. Zou mij worst wezen of pretparken m'n adres zouden weten. We slaan een beetje door met die privacybescherming. Het meeste gooien we immers gewoon zelf op straat.
Respect: 👍 141Reacties: 💬 30
Reageer
Alex_Manders
05 okt 2021 om 22:11
Ja echt raar dat een bedrijf data wil verzamelen om meer over hun klant te weten. Ik zou daar ook heel moeilijk over doen om vervolgens al mijn persoonlijk ingevulde gegevens te delen via mijn facebook of instagram of whatsapp account. Want die 24 pagina´s voorwaarden ga je toch niet lezen? Maar een pretpark die wat informatie over zijn bezoekers wil weten, echt schandalig ;-)
Respect: 👍 39Reacties: 💬 3
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment491 reacties

Net binnen

  • 10:45
    Bedrijven boeken 327 miljard euro winst en breken record van jaar eerder
  • 10:40
    Hoogste rechter vindt ook dat bezorgers van Deliveroo geen zzp’ers zijn
  • 10:18
    OM vindt condoom stiekem afdoen wél verkrachting en gaat in hoger beroep
  • 10:16
    VideoVeel hulpdiensten bij dodelijk busongeluk met kind in Utrecht

Meest gelezen

  • 1
    Veerdienst van Eemshaven naar Noorwegen stopt na maanden met problemen
  • 2
    Winnende kunstenaars houden dubbel gevoel over aan De Nieuwe Vermeer
  • 3
    Volkswagen moet Nederlander 3.000 euro betalen in sjoemeldieselzaak
  • 4
    Trans atleten mogen niet meer meedoen aan internationale vrouwenwedstrijden
  • 5
    Hoe Oranje dankzij Van Gaal ook nog een sluiproute naar het EK heeft


Nieuwsvideo's

  • Artsen luiden noodklok op TikTok: 'Vapen is geen roken light'
    Artsen luiden noodklok op TikTok: 'Vapen is geen roken light'
  • Chinese luchtballon stort in meer door harde wind
    Chinese luchtballon stort in meer door harde wind
  • Vrijgelaten Amerikaan omhelst familie na 16 jaar gevangenis
    Vrijgelaten Amerikaan omhelst familie na 16 jaar gevangenis
  • Vogelaars trekken naar Franeker voor zeldzame alpengierzwaluw
    Vogelaars trekken naar Franeker voor zeldzame alpengierzwaluw

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden