De online supermarkt Picnic wil in Nederland gratis boodschappen gaan bezorgen. Het nieuwe supermarktbedrijf gaat in de loop van september officieel van start in Amersfoort, daarna moeten andere steden volgen.

Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

Momenteel loopt een proef van Picnic in enkele wijken in Amersfoort. De nieuwe supermarkt heeft een manier van bezorgen ontwikkeld waardoor tussenschakels worden vermeden om de kosten laag te houden.

Klanten bestellen voor 23.00 uur 's avonds via een app op hun smartphone of tablet de gewenste boodschappen. Die worden dan besteld bij leveranciers en de boodschappen worden in de loop van de volgende dag met elektrische auto's bij mensen thuis afgeleverd.

Het assortiment varieert van dagverse producten als brood, groente en vlees tot A-merken en huismerken. Picnic gaat naar eigen zeggen de ''laagste prijzen in de markt'' hanteren.

Drie jaar 

De start-up telt nu ongeveer dertig medewerkers en tien bezorgers. Aan het concept is drie jaar gewerkt. Het streven is Picnic op termijn in heel Nederland te laten opereren. De initiatiefnemers denken dat online boodschappen doen in Nederland tot nu toe maar beperkt is aangeslagen, omdat andere partijen vaak hoge bezorgkosten rekenen.

Supermarktdeskundigen Paul Moers en Gerard Rutte zijn uiterst sceptisch over de plannen van Picnic. Moers noemt het initiatief gedurfd en sympathiek, maar hij acht Picnic kansloos tegen Albert Heijn en Jumbo. ''Je bent als nieuwkomer een mug die het op gaat nemen tegen reuzen met een enorme inkoopkracht'' zegt hij. ''Albert Heijn en Jumbo hebben een loeisterk marktaandeel en hebben bovendien veel kennis en kunde."

Rutte moet ook nog zien of het gaat lukken. Dat hangt volgens hem af van de financiële slagkracht van de nieuwkomer. ''Ze zullen veel geld nodig hebben om het project de komende jaren landelijk uit te rollen. Als ze dat hebben en ze hebben een lange adem, zou het kunnen slagen."