Berichtenapp Snapchat heeft 486 miljoen dollar (402 miljoen euro) opgehaald met een grote financieringsronde. De dienst zou nu zo'n tien miljard dollar waar zijn.

Volgens het bedrijf staan 23 investeerders garant voor de miljoeneninjectie. Het bedrijf maakte hun namen echter niet bekend. Tot de groep investeerders zouden onder meer internetgiganten Alibaba en Yahoo alsook investeerder Kleiner Perkins Caufield behoren.

De populariteit van Snapchat is sterk toegenomen en inmiddels sturen gebruikers meer dan 700 miljoen berichtjes per dag via de app. Facebook probeerde vorig jaar Snapchat nog tevergeefs over te nemen voor 3 miljard dollar. Naar verluidt zou Snapchat inmiddels meer dan 10 miljard dollar waard zijn.

Via de app kunnen gebruikers onder meer berichten naar elkaar versturen die na een vooraf ingestelde tijd weer verdwijnen. Bovendien startte Snapchat eind 2014 zijn eigen betaaldienst. Met Snapcash kunnen gebruikers geld naar elkaar overmaken door het bedrag simpelweg in het chatvenster te tikken. Die dienst is vooralsnog alleen in de VS beschikbaar.

Toezichthouder

Eerder donderdag werd bekend dat Snapchat de komende twintig jaar onder toezicht komt te staan van een nog aan te wijzen privacywaakhond. Het bedrijf zou het niet zo nauw zou nemen met de regels.

De Amerikaanse toezichthouder FTC liet al weten dat het van plan was stappen te ondernemen tegen Snapchat. De fotodienst beloofde gebruikers dat gedeelde foto's zichzelf zouden vernietigen, terwijl ze in de praktijk vaak nog maanden op telefoons en servers rondzwierven. Volgens de FTC wist Snapchat daarvan en heeft het bedrijf daarmee zijn gebruikers voorgelogen.

Dat Snapchat zonder medeweten van gebruikers complete contactpersonenlijsten van smartphones plukte, is ook al niet iets waar de FTC erg enthousiast over is.

Een boete hoeft Snapchat voorlopig niet te betalen. Wel krijgt het de verplichting beter met de gegevens van zijn gebruikers om te gaan. Om te voorkomen dat de startup dat niet doet, wijst de FTC een privacywaakhond aan die Snapchat de komende twintig jaar in de gaten gaat houden.

Nederlanders omarmen Snapchat, Pinterest en Instagram