Tijdens het festivalseizoen proberen allerhande kleine ondernemers extra inkomsten te genereren. Volgens kledingmerk Deugtniet is het simpelweg bestieren van een stand daarbij echter niet voldoende.

"Ieder festival proberen we te vernieuwen", vertelt oprichtster Stefanie Kaandorp in gesprek met NUzakelijk. "Op het 18hrs festival introduceerden we onze nieuwe collectie, maar we hadden ook een draairad gemaakt, waarmee mensen korting op onze kleding konden winnen. Daardoor bleven bezoekers staan en hebben we die dag alles verkocht."

Volgens Kaandorp is een interactief element op festivals noodzakelijk om de aandacht te trekken. "Mensen willen feestvieren en dan is een standje maar saai. Er moet iets te doen zijn. Op het Strafwerk Festival gaan we nu een groot stranddecor maken waar bezoekers foto’s kunnen maken. Mensen zijn op festivals niet extra koopgraag, Je moet ze er voor in de stemming brengen."

Dat het creatieve niet altijd samengaat met het zakelijke beaamt Kaandorp. "Het liefst zouden we voor ieder festival een nieuwe collectie maken, maar in dat enthousiasme moet je soms wat gas terug nemen. Het is slimmer de voorraden die je nog hebt te verkopen."

China

Deugtniet werd ongeveer een jaar geleden opgericht door Kaandorp en Jozefien van Son. De jonge onderneemsters importeren petten uit China en Californië en laten de nabewerking doen in Nederland. De collectie is inmiddels uitgebreid met shirts en mutsen.

Hoewel het bedrijfje via de webshop zo’n dertig artikelen per week verkoopt is het fysiek aanwezig zijn bij evenmenten belangrijk, vindt Kaandorp.

"We richten ons op jong uitgaanspubliek, dus een festival is de perfecte plek om ons merk uit te bouwen. Ook is het leuk om te zien wie nou eigenlijk je kleding koopt en waarom. Je leert veel over de doelgroep."

Deugtniet wil snel ook in fysieke vestigingen gaan verkopen. "Maar we zijn geen merk dat bij de H&M komt te liggen. We zoeken lokale winkels die aansluiten bij ons en de doelgroep."