De Nederlandse startup I-Optics start een samenwerking met het Japanse Hoya, een fabrikant van brillenglazen.

Dit meldt I-Optics maandag.

"Het is absoluut een doorbraak voor de onderneming", aldus vicedirecteur Erik Valks tegenover NUzakelijk. "Hiermee krijgen we een wereldwijd netwerk van verkopers."

I-Optics fabriceert oogscanapparatuur en biedt onder andere de Easyscan aan waarmee opticiens binnen drie minuten een diagnose kunnen stellen. Hierbij hoeven de opticiens niet te ‘druppelen’ om de pupillen te verwijden.

Valks vertelt dat het bedrijf in een luxepositie zat. De twee grootste ondernemingen op het gebied van brillenglazen wilden een samenwerking aangaan met I-Optics. 

Voorspelling

"Ons product heeft hele duidelijke onderscheidende mogelijkheden", aldus Valks. Over een voorspelling van de omzetgroei door de samenwerking wil Valks niet aan. 

De samenwerking begint in Nederland, Duitsland, Spanje, Oostenrijk, Italië en de Verenigde Staten en zal naar verloop van tijd wereldwijd worden uitgebreid. 

I-Optics heeft de laatste jaren enkele miljoenen euro’s opgehaald bij investeerders om de oogscantesten uit te rollen. Onder andere investeringsmaatschappijen De Hoge Dennen, Aescap Venture en HBM Partners zijn aandeelhouder in het bedrijf.