De Franse carpoolwebsite Blablacar, waarop chauffeurs passagiers kunnen vinden voor langere autoritten, heeft een investering van 100 miljoen dollar gekregen.

In tegenstelling tot andere diensten die het mogelijk maken om auto's te delen, zoals UberX en Lyft, richt Blablacar zich enkel op ritten tussen verschillende steden.

Mensen die toch al een bepaalde rit gaan maken, kunnen dit op de site zetten en kijken of er anderen geïnteresseerd zijn om mee te rijden. De prijsstructuur van Blablacar moet ervoor zorgen dat chauffeurs de kosten van hun rit kunnen terugverdienen, maar dat zij geen winst maken op hun ritten. 

Een rit van Amsterdam naar Parijs kost rond de 35 euro. Dit wordt betaald in cash aan de chauffeur of via de site. Blablacar houdt het geld dan vast en stuurt het pas aan de chauffeur als die bij aankomst een geheime code heeft gekregen van de passagier.

Frankrijk

De startup is ook in Nederland actief, maar is vooral groot in thuisland Frankrijk, waar de dienst ook wel bekend staat als Covoiturage. In Duitsland concurreert Blablacar met de lokale dienst Carpooling.com, ook bekend onder de naam Mitfahrgelegenheit. Ook in Duitsland is het aantal Blablacar-leden echter al tot meer dan een miljoen gegroeid.

Tegen Techcrunch zegt mede-oprichter Nicolas Brusson: "Elke auto kan in potentie een Blablacar worden." Hij heeft grote uitbreidingsplannen voor het bedrijf. "Ik wilde het Europese 'scoutingmodel' ontwijken - veel bedrijven halen niet genoeg geld op omdat ze weinig uit handen willen geven, en krijgen dan te maken met Amerikaanse concurrenten die meer geld hebben opgehaald."

Om Blablacar verder uit te breiden kijkt het bedrijf onder meer naar Turkije, Zuid-Amerika en Oost-Europa. De startup heeft geen plannen om naar Amerika te gaan, omdat benzine daar te goedkoop is en de afstanden tussen steden te groot.