Autobouwer wil grens over met nieuwe cabrio

Het nieuwe Nederlandse automerk Carice Cars brengt met de MK1 de eerste lichtgewicht elektrische sportauto op de markt. Eigenaar Richard Holleman wil met de specialistische cabriolet het gat tussen energiezuinige en sportieve auto’s overbruggen. "Zuinige wagens zijn meestal niet ontworpen om cool te zijn."

Na een lange ontwikkel- en testfase is het moment aangebroken dat de jonge autobouwer Carice de markt kan bestormen. Zaterdag wordt de MK1 aan het publiek gepresenteerd tijdens het Concours d'Elegance in Apeldoorn, een evenement voor liefhebbers van klassieke auto’s.

Een groot moment voor Holleman, die het produceren van een auto omschrijft als een 'complex proces’. "Er zijn weinig Nederlandse automerken en dat is niet voor niets. Als je zelf een auto wilt maken die aan alle richtlijnen voldoet, is dat een behoorlijke klus. Het is een langdurige weg, er gaat veel geld mee gemoeid en je komt voor verrassingen te staan."

Holleman, die werktuigbouwkunde aan de TU Delft studeerde en zichzelf omschrijft als 'wieltjesgek', ging in 2011 desondanks het avontuur aan. Het was vooral passie die hem dreef een eigen bolide te ontwikkelen.

"Vanaf 2009 experimenteerden ik en een aantal vrienden al met het bouwen van prototypen. Daar bleken veel potentiële kopers voor te bestaan. In 2011 zijn we toen echt onze schouders eronder gaan zetten."

Lichtgewicht

De stap om voor zichzelf te beginnen kwam mede voort uit Hollemans verbazing over het ontbreken van een ultralichte elektrische sportwagen op de markt. "Dat gat wilden we vullen en we hebben de MK1 dan ook zo licht mogelijk gebouwd. Hij weegt maar driehonderdvijftig kilo, een normale auto al gauw duizend. Twee keer zo weinig gewicht betekent een energieverbruik dat twee keer lager ligt."

Holleman denkt niet dat liefhebbers van klassiek vormgegeven cabrio’s per definitie juist in een zware auto willen rijden. "Er zijn natuurlijk mensen die altijd een rochelende V8-motor willen horen. Ik ben daar ook fan van maar in een elektrische auto rijden heeft ook veel voordelen. Doordat hij zo stil is ben je veel meer in contact met de omgeving. En je bespaart enorm op brandstof."

De 32-jarige ondernemer en zijn partners hebben de opstartkosten van het bedrijfje goeddeels uit eigen zak betaald, vertelt Holleman. "Je moet privé wel een aantal offers brengen. We hebben allemaal geen dik salaris en stoppen er veel eigen tijd en geld in."

Auto’s worden dan ook alleen op bestelling gemaakt. Carice betaalt de bouw van het voorschot van de klant, die al zijn speciale wensen kwijt kan bij de fabrikant. Holleman: "De goedkoopste auto kost 22.000 euro exclusief btw, maar als iemand een auto wil hebben die op waterstof rijdt, gaan we daar ook mee aan de slag. Graag zelfs."

Bont gezelschap

Inmiddels heeft de startup zeven auto’s geproduceerd, voor een 'bont gezelschap' aan kopers. "Onze klanten zijn vooral autoliefhebbers en verzamelaars, maar ook bedrijven die zich groen willen profileren."

De voertuigen worden volledig in Nederland geassembleerd. De Delftse startup werkt hiervoor samen met lokale leveranciers. "Dat zijn bedrijven met dezelfde passie en kunde, die het leuk vinden om een vernieuwende auto te bouwen en over ondernemersdrift beschikken."

Een wachtlijst is er al en dus denkt Holleman voorzichtig over de grens. "We hebben internationale klanten, dus het zou kunnen. Op eigen kracht of met een gespecialiseerde partij." Ook het ontwerpen van nieuwe modellen behoort in de toekomst tot de mogelijkheden. "We hebben daar inmiddels veel kennis over opgedaan dus dat zouden we zeker willen. Maar we doen het allemaal stapje voor stapje."

Bang dat zijn bedrijf overvraagd wordt, is Holleman niet. "We zitten op een lokatie waar we gemakkelijk kunnen opschalen. En als er echt honderden aanvragen komen kunnen we wellicht samenwerken met een fabriek."

Tip de redactie