De Nederlandse startup In Ovo heeft van Universiteit Leiden 200.000 euro gekregen om een geslachtstest voor kuikentjes te ontwikkelen.

Het techbedrijf ontwikkelt een test waarmee het geslacht van legkippen al in het ei vastgesteld kan worden. Daarmee kan de dood van miljoenen haantjes voorkomen worden.

Mannelijke kuikentjes worden gedood, omdat ze geen eieren leggen en ongeschikt zijn voor de grootschalige vleesproductie. Daarom sterven jaarlijks miljoenen haantjes vlak nadat ze uit het ei zijn gekropen.

Oprichters Wouter Bruins en Wil Stutterheim zijn drie jaar geleden begonnen met de zoektocht naar een oplossing voor dit probleem. Nu is aanvullend onderzoek nodig om de haalbaarheid van de test te bepalen.

Niet geboren

Als het geslacht van tevoren kan worden herkend, kunnen de eieren met haantjes voortijdig uit het broedproces gehaald worden. De ‘overbodige’ kuikentjes worden dan niet geboren. 

Deze eieren zijn niet geschikt voor consumptie en worden dus alsnog vernietigd. Oprichter Stutterheim benadrukt tegenover NUzakelijk dat de embryo's van negen dagen oud dat niet zullen meekrijgen.

Onwaarschijnlijk

"Dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat hun zenuwbanen dan nog niet zijn volgroeid. Maar we zijn aan het nadenken over wat we wél kunnen met deze eieren", aldus de "eggspert".

Hij denkt dan aan de productie van vaccins, waar kippeneieren voor nodig zijn. Ook zouden de eieren als voeding voor dieren gebruikt kunnen worden.

De eieren laten vergisten, is ook een optie. De gassen die daarbij ontstaan, kunnen worden gebruikt voor het opwekken van energie.

Vaart maken

Niet alleen de universiteit steekt geld in het project. Het Ministerie van Economische Zaken verleent 350.000 euro subsidie aan het innovatieve bedrijf.

"Met de financiering die nu zeker is gesteld, kan het team van In Ovo eindelijk vaart maken met de ontwikkelingen en binnen negen maanden een proof ­of ­concept aantonen", laat de startup weten. 

Met het geld kan de startup het team uitbreiden. In Ovo wil graag twee wetenschappelijke medewerkers aannemen. 

Succes

Bruins en Stutterheim denken dat de test alleen een succes kan worden als het bedrijfseconomisch interessant is. Als de test er is, hoeven bedrijven de kuikentjes niet meer handmatig op geslacht te sorteren en de mannetjes te doden. 

Eerder al hebben vertegenwoordigers van pluimveebedrijven en de Dierenbescherming hun vertrouwen uitgesproken. In Ovo verwacht de geslachtstest over 2 tot 2,5 jaar op de markt te kunnen brengen.