De startups Amplino, Oopoeh en Ctalents hebben Social Impact Lab gewonnen, een wedstrijd voor startende sociale ondernemingen in Nederland.

Social Impact Lab wordt georganiseerd door accountantsorganisatie PwC. De drie startups zijn gekozen uit meer dan vijftig aanmeldingen.

De ondernemers komen in aanmerking voor huisvesting en financiering tot 50.000 euro. Daarnaast krijgen ze een intensieve begeleiding om een succes te maken van hun bedrijf.

Social ondernemingen  zijn bedrijven die primair een sociaal of maatschappelijk doel nastreven en daarnaast een gezond businessmodel hanteren.

Draagbare malariatester

Amplino brengt een draagbare malariatester, die hele kleine hoeveelheden van de parasiet kan detecteren, van het Nederlandse ziekenhuis-lab naar ontwikkelingslanden.

Oopoeh, een afkorting van 'opa’s en oma’s passen op een huisdier', wil eenzaamheid onder ouderen bestrijden door ze te koppelen aan een huisdier in de buurt.

Ctalents geeft bedrijven adviezen over hoe ze mensen met een beperking kunnen inzetten voor relevante werkzaamheden.

"We krijgen te maken met veranderingen op het gebied van demografie, urbanisatie, technologie en grondstofschaarste. Deze start-ups laten zien hoe je de megatrends van deze tijd kunt omzetten in kansen", aldus Ad van Gils, lid Raad van Bestuur van PwC.

Vijf tips voor succesvol sociaal ondernemen