Startup Tour trekt divers deelnemersveld

Zo’n honderddertig fietsers reden donderdagmiddag mee in de Amsterdamse Startup Tour XXL. De fietstocht langs opkomende bedrijfjes trok een gevarieerd gezelschap aan.

De tweede editie van het evenement door de Amsterdamse binnenstad werd afgetrapt op het hoofdkantoor van accelerator Rockstart. De zaal was gevuld met jonge creatievelingen, gearriveerde ondernemers, investeerders en medewerkers in loondienst van grote bedrijven.

Stephan van Bolderik van marketingbureau Fusement zette tegenover het gemengde gezelschap wat cijfers op een rij om de omvang van de startup-economie te schetsen. In Nederland werken momenteel zo’n 16.000 mensen voor zo’n 7.000 startups.

"Er is een nieuwe wereld aan het ontstaan maar er gelden vanuit het bedrijfsleven nog oude regels. Die twee groepen kunnen tegen elkaar vechten, maar je kunt ze ook samenbrengen. Dat doen we vandaag."

Zijn zakenpartner Marleen Heemskerk benadrukte dat de middag vooral bedoeld was om van elkaar te leren. "Startups kunnen zo radicaal zijn als ze zelf willen. Ze hebben geen klanten die kunnen weglopen en richten zich daarom volledig op de functionaliteit van hun product."

"Ook delen ze graag hun kennis, in plaats van deze af te schermen. Daar kunnen grote bedrijven iets van opsteken. En zij kunnen starters juist leren hoe ze massa en structuur creëren en aan het juiste personeel komen."

Groeiprogramma's

Onder leiding van verschillende tourguides trokken de aanwezigen in groepen van tien langs zo’n dertig startups. Eén van hen was 3D Hubs, een bedrijf dat eigenaren van 3D-printers koppelt aan mensen die bij hen een 3D-object kunnen printen.

Het bedrijf kon een snelle groei doormaken door deel te nemen aan een acceleratorprogramma. Oprichter Brian Garret raadde grote bedrijven aan zelf ook zulk groeiprogramma’s op te zetten. "Zij kunnen het innovatieve van startups incorpereren door zelf interne incubators op te zetten."

Ernst Keyzer van het innovatieteam van accountantskantoor KPMG kon zich hierin vinden. Volgens hem moet de corporate wereld een brug slaan naar jonge bedrijven.

"De vernieuwingen die startups doorvoeren kunnen voor grote bedrijven interessant zijn. We willen dat niet van een afstandje bekijken, maar omarmen. We werken daarom samen met een aantal startups in pilotprojecten. Als zij van toegevoegde waarde zijn, gaan we met hen verder."

Finland

Een delegatie van het Finse innovatiefonds was vooral present om zich te laten inspireren door de startupcultuur in Amsterdam, vertelde afgevaardigde Lilli Linkola. "Het is opvallend hoe open ze zijn. Dat grote bedrijven hun deuren zo opengooien en hun kennis delen is ondenkbaar."

Vooral de scherpe eigen visie van de jonge Amsterdamse ondernemers sprong bij Linkola in het oog. "Ze weten precies wat ze willen. Finse incubators willen voor de startups die ze ondersteunen vaak een route uitstippelen en doelen vastleggen. Hier is men minder prominent op dat soort doelstellingen gericht en dat is een goede aanpak. Het leidt tot meer creativiteit."

Marcella Simons was met een heel andere reden op het evenement afgekomen. Na anderhalve maand geleden haar baan als art director te hebben opgezegd om een eigen app op te zetten, kwam ze vooral om te reflecteren.

"Als je voor jezelf werkt, verlies je je daar wel eens in. Het is goed om onder gelijkgestemden te zijn en te praten over dingen waar je tegenaan loopt. Dat geeft energie."

Lees meer over:
Tip de redactie