Beginnende bedrijven moeten als uitgangspunt nemen dat hun idee wereldwijd bruikbaar is en daarna pas gaan uitwerken hoe je dan precies mondiaal actief wordt.

Dat zegt Vint Cerf, een van de grondleggers van het internet, maandag tijdens het 'Big Tent Debat' van Google, een evenement rond startups in Amsterdam.

Cerf ontwikkelde in de jaren zeventig samen met Bob Kahn de architectuur van wat later het internet zou worden.

"Waarom zo klein denken? Bescheidenheid schijnt een typisch Nederlandse eigenschap te zijn. Begin met grote ambities", aldus Cerf. Ondernemers moeten vooral niet bang zijn om iets uit te proberen.

"Als startup moet je in jezelf geloven en denken: ik ben de wereld aan het veranderen, hou mij in de gaten." Nederlandse startups zouden zichzelf zichtbaarder moeten maken.

De 'chief internet evangelist' bij Google bestempelt de 'single market' in Europa als protectionistisch. "Waarom zou je dat doen? Het is schadelijk. Het wordt bedrijven hierdoor moeilijk gemaakt om wereldwijd bereik te krijgen."

"Moedig overheden niet aan om een fort van Europa te maken. Houd markten open en toegankelijk om bedrijven de mogelijkheid te bieden om te groeien."

Ingrediënten

Cerf vindt wel dat Nederland al veel ingrediënten heeft om een bruisende startupscene te creëren. Zo kan het relatief makkelijk zijn om kapitaal te krijgen, "maar het ligt er wel aan welke soort je nodig hebt".  Vooral het gat tussen hele vroege financiering en de volgende financieringsronde is nog groot, aldus Cerf.

Over de toekomst van het internet zegt Cerf: "Internet heeft slechts drie miljard gebruikers, we moeten er nog vier miljard meer gaan bereiken."

"Gebruikers moeten bovendien erkennen dat we nog niet weten welke sociale conventies er gelden. Veel activiteiten op het internet hebben bijeffecten waar we niet bij stil staan. Consequenties dienen goed doordacht te worden."

'Haal financiering startup in stapjes op' | Startup helpt groot bedrijf innoveren | Tien belangrijke lessen voor startups