Het opstarten van een bedrijf was voor Bas de Haas net zoiets als het starten van een rock & roll band.

"In het begin is het allemaal erg avontuurlijk, maar op een gegeven moment wordt het meer gestructureerd", aldus De Haas.

Samen met 4 anderen runt hij Chordify, een online dienst waarmee muziek kan worden omgezet in akkoorden zodat muzikanten makkelijk kunnen meespelen met hun favoriete muziek.

Het project kwam voort uit een proefschrift van De Haas. Hij deed onder andere onderzoek naar hoe algoritmes automatisch akkoorden konden herkennen in muziek.

Hij had het idee om hier een website van te maken, maar besefte dat hij het zelf niet kon. De Haas kende vanuit zijn bandje een webontwikkelaar en wist twee grafisch ontwerpers uit Groningen te strikken. Verder wist hij een collega wetenschapper te strikken. Vanaf het najaar van 2011 werd er met z’n vijven gewerkt aan het opzetten van de site.

Bandje

"Iedereen had nog gewoon zijn baan ernaast en deed het werk in zijn eigen tijd." Om de verdeling van het rendement van het werk te bewaken schreef iedereen de uren op die hij er mee bezig was. “Dat gaat allemaal in vertrouwen.” In totaal zijn er zo’n vierduizend  manuren in gegaan.

Begin 2013 kwam de eerste beta van Chrodify online. Inmiddels ontvangt de site maar liefst 100.000 bezoeken per dag, waarvan een groot deel vanuit het buitenland. De omzet wordt gehaald uit een betaalde variant, waarbij de gebruiker een reeks extra mogelijkheden krijgt, van 50 euro per jaar en advertenties bij de gratis variant.

Klein dilemma

Chordify zet vooral in op het laten zien van “mooie” grotere advertenties die minder storend overkomen dan conventionele advertenties. Nadeel hiervan is dat deze advertentievorm  in het buitenland nog voet aan de grond moet krijgen.

Verder ziet het jonge bedrijf dat veel van de bezoekers uit opkomende landen komen zoals Indonesië, Thailand en India. Dit stelt de ondernemers voor een klein dilemma. “Voor die bezoekers is een abonnement van 50 euro duidelijk te duur. We gaan dan waarschijnlijk ook de prijs verlagen voor die bezoekers.”

De Haas is niet bang dat de prijs te laag moet. "Nu is de omzet uit Thailand bijna nul. Als we daar ook kleine aantallen uithalen, kan het nog aardig oplopen."

Chordify garandeert een precisie van ongeveer 85 procent in het omzetten van de muziek naar akkoorden. Vooral westerse rockmuziek doet het algoritme heel goed. “Maar met hele gekke metal met een driekwartsmaat gaat de interface een beetje gek lopen.”

Bollywood

Muzikanten kunnen nu al de akkoorden van veel nummers online vinden op sites waar liefhebbers zelf eigengemaakte schema’s kunnen uploaden. De Haas denkt dat Chordify alsnog voordelen biedt. "Veel Bollywood-nummers staan bijvoorbeeld nog niet op dat soort sites."

Ook wil het bedrijf mogelijk in de toekomst gebruikers de mogelijkheid bieden om fouten die het algoritme mogelijk maakt, te laten verbeteren. Hierdoor zou het platform snel veel beter en groter kunnen worden.

Op dit moment werkt alleen de webontwikkelaar fulltime aan het project, maar de overige initiatiefnemers overwegen ook om volledig in te zetten op het bedrijf. Ook zijn de jongens van Chordify nog op zoek naar een extra ontwikkelaar.

Investeerders

Chordify is helemaal gefinancierd door de ontwikkelaars zelf, en zoekt op dit moment ook niet naar nieuwe investeerders. Naast De Haas werken ook Gijs Bekenkamp, Dion ten Heggeler, Tijmen Ruizendaal en José Pedro Magalhães aan het project.

Volgens De Haas maakt venture capital het ook minder noodzakelijk om meteen geld te verdienen. “Als je een flink stuk venture capital hebt, kun je een half jaar rustig door ontwikkelen.”

Verder was het ook niet noodzakelijk om kapitaal op te halen, benadrukt de ondernemer. "In het begin heb je het er natuurlijk over, maar ons prototype won zo snel populariteit dat het niet nodig was."

Voor de toekomst verwacht De Haas dat het platform verder ontwikkeld wordt. Chordify is bezig om bijvoorbeeld een mobiele app te maken, maar ook het algoritme kan nog steeds beter.

"Het kan ook zijn dat het project uitontwikkeld raakt. Dan gaan we gewoon op zoek naar een nieuwe uitdaging."