De startup Social Shop heeft een investering aangetrokken van Sanoma Ventures. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Consumenten beheren via het platform een eenvoudige webwinkel. Ze kunnen er als shopkeeper producten aanbevelen en verkopen binnen hun eigen sociale netwerk. Als een vriend een aangeprezen product koopt, verdient de klant een korting die hij weer kan delen met zijn sociale contacten.

Volgens de oprichter van het bedrijf zijn vrienden een betere gids voor online aankopen dan advertenties, Google of vergelijkingssites. Tegelijkertijd is het platform interessant voor bedrijven, omdat die hun klanten ermee kunnen inzetten als ambassadeurs en verkoopkanalen. 

Sinds de start in 2012 hebben inmiddels meer dan dertigduizend consumenten een social shop geopend. En dat aantal blijft groeien. Ze verkochten tot nu toe voor meer dan 23 miljoen euro aan producten.

Ook het aantal producten dat in de etalage gezet kan worden, neemt toe. Steeds meer A-merken werken met de startup samen. Zo wist de startup bijvoorbeeld al KPN en ANWB te strikken.

Mond-tot-mondreclame

"Sanoma ziet groeikansen in social commerce, oftewel verkoop via digitale mond-tot-mondreclame. Social Shop heeft hiervoor een uniek platform ontwikkeld dat enthousiaste klanten beloont", zegt investeringsdirecteur Herman Kienhuis van Sanoma Ventures.

De startup gebruikt de investering van Sanoma om het platform verder te ontwikkelen. Ook wordt het geld in de uitrol van het concept gestoken. Een internationale lancering wordt later voorbereid.

Sanoma Ventures is de investeringstak van het Finse mediabedrijf Sanoma. Het bedrijfsonderdeel ondersteunt startende bedrijven met kapitaal, mediabereik, kennis en begeleiding. NUzakelijk is onderdeel van Sanoma.