Het zo succesvolle freemium-model voor apps zal betaalde varianten uit de appstores niet doen verdwijnen. "Er is nog genoeg markt voor kleine, onafhankelijke app-ontwikkelaars."

Dat zegt Tiuri van Agten, analist bij Distimo, tegenover NUzakelijk. Het Utrechtse bedrijf specialiseert zich in data over apps en appstores.

Vorige maand verscheen een rapport van Distimo over prijsverlagingen van apps, waarin werd beschreven hoe deze invloed hebben op de verkopen in appstores zoals de Apple App Store en Google Play voor Android.

Goedverkopende apps zien hun verkopen dan logischerwijs stijgen, maar er wordt niet per se meer verdiend, zo luidde het oordeel.

Gissen

"In appstores zijn natuurlijk aparte mechanismen aanwezig. Zo kan een app die door de redactie van een appstore wordt uitgelicht, het beter doen dan een app die opeens zijn prijs verlaagt", zegt Van Agten.

"Niet alleen de prijs, maar ook zoiets kleins als het beschikbaar maken van een nieuwe taal in een app kan van invloed zijn op de verkopen. Het is soms nogal gissen hoe het komt dat bepaalde apps veel verkopen, ook voor ons."

De analist sluit dan ook niet uit dat er partnerships of ‘onderonsjes’ plaatsvinden tussen ontwikkelaars en appstores.

Zichtbaar

Voor beginnende app-ontwikkelaars is het volgens Van Agten zaak om goed zichtbaar te zijn in verschillende appstores. Dat kan door in de top 10 downloads van gratis apps te komen, maar voorop staat "dat je gewoon een goede app moet maken."

Van Agten stelt dat het niet alleen het populaire freemium-model, waarbij makers geld verdienen met aankopen binnen de app, hoge ogen gooit.

Indie games

"Er zijn eigenlijk twee soorten ontwikkelaars: zij die snel geld willen verdienen met een freemium-app, en er zijn de kleine, onafhankelijke ontwikkelaars (indie developers, red.) die is moois maken en de app betaald aanbieden. Vooral het succes van die laatste groep zie ik groeien."

Onafhankelijke app-makers komen vooral uit de game-industrie. "Die hebben echt hart voor hun product en dat merk je ook. Het freemium-model is succesvol, maar wint niet. Een betaald model  voor apps blijft daarom zeker bestaan."