Een businessplan komt nooit helemaal uit. Het is een leidraad voor de bank, maar voor een ondernemer kan het uiteindelijk helemaal anders lopen.

Dat zegt Hendrik Halbe, directeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE), tegen NUzakelijk tijdens een gesprek via Google Hangout.

"Een businessplan is er vooral voor ondernemers om je gedachten op papier te zetten, maar die bestaan vooral uit aannames", zegt Halbe.

Je moet volgens hem vooral vooruit kijken, en daarin zit hem de grote onzekerheid. "De toekomst is grillig, de kans dat je die voorspelt is heel klein. Het vormt een leidraad waar jij denkt dat het naartoe gaat met je onderneming, maar dat kan onderweg veranderen. Bind je er niet aan vast", zegt Halbe.

Volgens hem is het veel waardevoller voor ondernemers om naar buiten te gaan en met mensen te praten over je ideeën.​

Bekijk de uitzending terug:

Koudwatervrees

Veel mensen die een eigen onderneming willen beginnen hebben koudwatervrees. Onterecht vindt Halbe. "Wat is het ergste wat je kan overkomen? Als je onderneming na een jaar niet van de grond is gekomen wat dan? Je hebt het in ieder geval geprobeerd, daarna krijg je misschien wel een betere baan." 

Een van de redenen van twijfel bij een eerste stap, is de financiering. Halbe adviseert om goed te kijken naar de intenties van de geldschieter. "Waarom wil iemand investeren, puur voor het rendement of omdat hij je een leuk persoon vindt?"

Met crowdfunding kun je ver komen, van bedragen van twintigduizend euro tot wel tien miljoen, maar ook hier moet je goed kijken aan wie je je product aanbiedt, vindt Halbe. "Welke mensen komen er op het platform waar jij je product wilt verkopen? Wat spreekt jou aan?" 

Er zijn keuzes genoeg wil hij er maar mee zeggen. Symbid, Kickstarter, Crowd about now. Het zijn allemaal voorbeelden die voor je eerste financiering kunnen zorgen, aldus Halbe.