Startup Wrapthegift pakt digitale cadeaus in

De markt voor digitale producten is groeiende, maar een tegoedbon, concertticket of e-boek cadeau doen is nog niet erg persoonlijk, vindt online inpakservice Wrapthegift. Met hun digitale cadeaupapier willen ze dat veranderen.

De verkoop van online producten is in tien jaar tijd explosief gestegen. Afgelopen jaar spendeerden Nederlanders voor het eerst meer dan 10 miljard euro online. Steeds vaker worden hierbij ook digitale producten aangeschaft. Zo steeg de verkoop van e-boeken vorig jaar met 60 procent.

Digitale producten cadeau doen wordt echter vaak nog als onpersoonlijk gezien, zegt Donald Vossen (24). "Er worden veel digitale producten gekocht, maar bijna niet cadeau gedaan. Tegoeden voor Netflix of Spotify, e-tickets voor evenementen, Groupon-deals of e-boeken worden vaak als saaie presentjes gezien."

Hij denkt dat dat komt door een gebrek aan beleving. "Iedereen kent het gevoel van een cadeautje uitpakken. Het is spannend, je kunt zo’n pakje rammelen, wegen en langzaam het papier afscheuren. Het is een hele tastbare ervaring. Dat ontbreekt bij digitale producten."

Voorpret

Vossen zette daarom samen met Bart Bergmeijer (26) de Amsterdamse startup Wrapthegift op. Hun dienst voorziet online aankopen van digitaal cadeaupapier, vertelt Bergmeijer.

"Mensen die een online aankoop doen kunnen deze inpakken door te kiezen uit verschillende soorten pakpapier en strikken. Daarna kan het versierde cadeau verstuurd worden en kan de ontvanger deze uitpakken."

Hierbij kan ook een timer worden ingesteld, waardoor de ontvanger zijn presentje pas vanaf een bepaald moment mag openen, legt Bergmeijer uit.

"Iemand weet dan bijvoorbeeld dat hij nog tot zijn verjaardag moet wachten tot hij mag gaan uitpakken. Dat geeft de voorpret die hoort bij cadeaus krijgen en geven. Zo’n pakje gaat echt leven in een broekzak. Met een smartphone of tablet kun je een cadeau ook uitpakken in een volle huiskamer, in plaats van alleen achter je pc."

Webshops

Het duo is nu anderhalf jaar bezig met de ontwikkeling van de dienst, en zoekt momenteel een investeerder om dat proces te versnellen.

Hun doel is uiteindelijk bij diverse webshops een opt-in te krijgen in het bestelproces. Klanten kunnen dan tijdens het afronden van hun order aangeven of ze hun aankoop willen inpakken. Na het afrekenen worden kopers doorverwezen naar de inpaktool van Wrapthegift.

Voor de dienst zelf worden aan de klant geen extra kosten doorberekend. Het bedrijfje gaat uit van een affiliate-verdienmodel. Daarbij komt geld binnen als kopers via hun service tot een aankoop bij een webshop overgaan.

Vergeten verjaardag

"We gaan er vanuit dat een interactieve uitpakervaring aanstekelijk werkt en dat ontvangers op die manier cadeaus terug willen geven", legt Vossen uit.

"Dat kunnen we zelf stimuleren door bij speciale gelegenheden als Kerst, Valentijnsdag of verjaardagen mensen aanbiedingen te doen via mailings of, op termijn, een eigen portal."

Het feit dat digitale producten altijd nog op het laatste moment  kunnen worden aangeschaft biedt volgens Vossen ook een voordeel. "Het gebeurt natuurlijk nogal eens dat mensen een verjaardag vergeten. Een digitaal cadeau heb je altijd nog op tijd in huis."

Tip de redactie