Tien belangrijke lessen voor startups

Op Failcon delen startups en andere ervaringsdeskundigen met elkaar welke fouten zij hebben gemaakt.

Het achterliggende idee is dat andere startende ondernemers en zijzelf daarvan kunnen leren en vervolgens succesvoller kunnen zijn.

NUzakelijk verzamelde de tien belangrijkste lessen die de eerste Nederlandse versie van de conferentie heeft opgeleverd:

- Falen vormt de basis van alle startups. Succes vraagt om risico en risico leidt tot mislukkingen. Als je succesvol wilt zijn, moet je falen omarmen. (Cass Phillipps, oprichter Failcon)

-  Niet alleen een bedrijf moet klaar zijn om gelanceerd te worden, ook de maatschappij moet er klaar voor zijn. Timing is alles. (Floris van Alkemade, investeringsbedrijf Solid Ventures)

- Werk samen met mensen die allemaal verschillend zijn en elkaar aanvullen. Blijf altijd investeren in je team. (Hans Rekers, managementconsultant)

- Als je geld ophaalt via crowdfunding, doe dan vooral aan community management. Communiceer met je geldschieters en kom je beloftes na. (Gijsbert Koren, crowdfundingadviesbureau Douw & Koren)

- Wees niet te eerlijk en doe jezelf niet kleiner voor dan je bent. Soms helpt het om iets net even anders te communiceren. (Janneke Niessen, Improve Digital)

- Begin met het absolute minimum. Ga uit van niets, haal er dan nog iets af en schrap vervolgens her en der nog wat dingen. (Daan Weddepohl, Peerby)

- Zeg soms 'nee' tegen mogelijkheden. Je hoeft niet op alle markten actief te zijn en je hoeft niet alle klanten aan te nemen. Focus. (Janneke Niessen, Improve Digital)

- Plan A zal falen. En dat geldt trouwens ook voor plan B, C en D. (Daan Weddepohl, Peerby)

- Falen is een werkwoord. Je kunt er beter in worden. (Niels 't Hooft, hybride schrijver)

- Word minder bang voor falen, want zonder fouten vindt er geen innovatie plaats. (Professor Paul Iske, oprichter Instituut voor Briljante Mislukkingen)

'Succesvol team opbouwen kost tijd' | 'Investeerder moet het af en toe verknoeien'

Lees meer over:
Tip de redactie