'Tijd is rijp om online voedsel te verkopen'

Mensen zijn er klaar voor om online voedsel te kunnen kopen in tegenstelling tot vijf jaar geleden.

Dit zegt Guilherme Coelho, 23 jaar en oprichter van het jonge bedrijf Hot Coffee Club. Coelho verkoopt via Hot Coffee Club abonnementen op koffie.

“Mensen zijn volwassener geworden in het vertrouwen dat bijvoorbeeld de levering ook echt komt. De laatste vijf jaar komen ze ermee in aanraking en ik denk dat ze nu klaar zijn”, aldus Coelho.

Vanuit Eindhoven startte Coelho, afkomstig uit Portugal, nog maar enkele maanden geleden Hot Coffee Club nadat een baan bij Google vaarwel werd gezegd.  

Daar werkte hij onder andere aan het opsporen van spam in Gmail. “Toen ik afstudeerde van theoretische natuurkunde werd ik opgebeld door Google. Een tijdje later werkte ik in Dublin.”

Veel vrijheid

Daar ontstond het idee om voor zichzelf beginnen. “Bij Google hadden we veel vrijheid in het bedenken van projecten. Ik praatte met een van mijn collega’s over hoe irritant het was dat we altijd voor saaie dingen naar de supermarkt moeten. Zo kwam ik op het idee.”

“Verder had ik altijd een onrustig gevoel. Daarom ging ik bij Google weg. Ik wilde iets creëren.” De keuze voor Nederland was een praktische. “Mijn vriendin komt uit Duitsland, dus Nederland was een soort middenweg.”

“Plus de ligging is wel goed. Vanuit Eindhoven ben ik binnen een half uur in België en veel van mijn leveranciers zijn in de buurt. Mijn bedrijf heeft een bereik in heel Europa, maar toch zijn we wel trots dat we in Nederland gevestigd zijn. ”

Eigen geld

Coelho investeerde 10.000 euro van zijn eigen geld in het bedrijf, waar hij vooralsnog de enige aandeelhouder van is, en wist op verschillende andere plekken nog geld te verzamelen.

Het huidige concept is het resultaat van een tijd lang testen met hoe mensen reageren op het kopen van koffie online. “Eerst dacht ik: ‘ik ga koffie verkopen, maar dan op schaal zodat het zo goedkoop mogelijk is en dan zullen mensen het kopen'."

“Dit bleek niet te werken. Dit verbaasde mij wel, maar mensen willen niet per se het goedkoopste. Ons laatste concept is het leveren van de favoriete koffie van mensen.”

Als klanten een abonnement nemen bij Hot Coffee Club , waar inmiddels drie man full time aan werken, wordt een proefdoos opgestuurd met koffiesoorten uit zes verschillende landen. Daaruit wordt een keuze gemaakt die dan regelmatig wordt bezorgd.

Geen verspilling

Coelho benadrukt de kwaliteit van de koffie. Hij heeft een bedrijf in dienst dat de bonen voor hem roostert. Zo kunnen ze binnen vijf dagen na het roosteren bij de klant worden afgeleverd.

Hier is ook het abonnementsmodel ideaal voor. “Er is geen verspilling en je kan beter regelen dat de koffie vers wordt geleverd. Dat is alleen mogelijk met een abonnementsmodel.”

Het uiteindelijke doel is om supermarkten te vervangen in het leveren van koffie. “Tegen het einde van het jaar willen we volledig aanwezig zijn in Nederland, Zweden en Duitsland.

Na een paar weken heeft Hot Coffee Club enkele tientallen klanten. Break even draait Coelho al bij enkele honderden klanten, maar het doel is om over Europa verschillende duizenden klanten te krijgen.

Lees meer over:
Tip de redactie