Iets totaal nieuws uitvinden. Dat was de doelstelling van ondernemers Marc Koerts en Daan de Kruijk. Enkele weken geleden haalden de ondernemers financiering ter waarde van 22 miljoen euro binnen om een indoor attractiepark te ontwikkelen in Roermond.

Beide ondernemers komen uit de vastgoedwereld. In 2008 constateerden ze "dat de wereld nooit meer zal zijn zoals die was" en besloten ze wat anders te doen.

"We beseften ons dat we moesten zoeken naar een markt die groeit, die gefragmenteerd is en waar nieuwe technologieën nog niet maximaal worden benut. Dat is een markt waar je als nieuwe toetreder het verschil kan maken."

Nieuwe technologieën

"We zijn allebei vader en in een keer viel het kwartje, we gaan een attractiepark bouwen", legt De Kruijk enthousiast uit. "Maar dan wel helemaal vanuit de basis nieuwe technologieën toepassend."

Hij benadrukt dat de markt voor pretparken ideaal is. Volgens de ondernemers hebben de bestaande attractieparken niet de mogelijkheid optimaal in te spelen op de laatste ontwikkelingen. "Die hebben grote attracties staan en daar moeten ze het mee doen."

Verder legt De Kruijk uit dat het helpt dat de markt verdeeld is over zoveel partijen. "Er is geen grote partij die ons kan wegdrukken."

Vanuit hun bedrijf Brand New Leisure ontwikkelen ze nu Yumble zoals het nieuw attractiepark gaat heten.

Roermond

Het attractiepark gaat komen op het Designer Outlet in Roermond. Een ideale locatie, benadrukt De Kruijk. Ook doordat het Rürh-gebied vlakbij is. "Hier komen jaarlijks 4,6 miljoen mensen langs. Binnen een uur rijden wonen 17 miljoen mensen. Dit is ruim twee keer zoveel als rond Amsterdam. Dit had nergens anders gebouwd kunnen worden."

Ook had het outletcentrum al plannen voor uitbreiding waar het indoor attractiepark perfect  in past. Door hun netwerk in te zetten wisten de ondernemers deze locatie te vinden. De Kruijk benadrukt dat het belangrijk is om iedereen te vertellen van je idee als ondernemer.

"Hou je idee niet voor je", zegt De Kruijk. "Doe ook niet moeilijk over dat je idee wordt gestolen. Je moet het zoveel mogelijk mensen vertellen. En als je idee goed is dan kom je vanzelf de goede mensen tegen."

Virtueel

De nieuwe attracties die worden toegepast zijn vooral virtueel. De Kruijk spreekt van een attractiepark 2.0. Twee van de drie hoofdattracties worden nu ook al gebruikt in grote parken zoals Walt Disney in de Verenigde Staten. "Vroeger was dat onbetaalbaar, maar inmiddels is het te betalen."

"Bij een attractie ga je bijvoorbeeld langs gigantisch grote schermen met een verhaallijn. Je zit in een karretje en iedereen heeft een ipad Je komt voor zo'n scherm uit en met je ipad heb je interactie met het scherm. Afhankelijk van je score wordt de scene op het volgende scherm bepaald. De verhaallijn past zichzelf aan."

Naast dit soort grotere attracties willen Koerts en De Kruijk voor het decor van Yumble een totaalconcept ontwikkelen met augmented reality en apps. Ook worden klassieke attracties zoals botsauto's gebruikt.

Paragliding

Andere projecten staan ook al in de steiger bij Brand New Leisure. Zo moet in Amsterdam Fly Over Holland verrijzen in 2015, waar bezoekers een virtuele reis door de Nederlandse canon maken. Deze eindigt in een spectaculaire paraglidersimulatie (in een 360 graden scherm met een diameter van 19 meter) over alle hoogtepunten van Nederland.

Verder hebben de ondernemers plannen voor meerdere Yumble's. In Nederland is er nog plek voor één, maar er zijn ook gesprekken om in Duitsland en België virtuele attractieparken te openen.

Het voordeel, volgens De Kruijk, is dat het makkelijker is om zo nieuwe content te maken voor de verschillende attracties. "We kunnen de kosten delen en op termijn meerdere malen per jaar inspelen op actuele thema’s en hypes."

"Het enige wat wij gaan doen is constant content vernieuwen en de nieuwe technologieën inplaatsen."