'Wat nu hip lijkt, is straks gedateerd'

Een bedrijf kan niet zonder naam. Aan een startende ondernemer de taak om een pakkende naam te kiezen. Maar waar moet hij bij het kiezen op letten?

Hans Prummel van De Naamafdeling vindt het onverstandig als een beginnende ondernemer op het laatste moment nog even snel een naam verzint. Dat zegt hij in het Startersmagazine van de Kamer van Koophandel (KvK). 

Als eigenaar van een bureau dat namen voor bedrijven en product bedenkt, weet Prummel als geen ander hoe belangrijk een bedrijfsnaam is.

"Je moet de naam van je bedrijf vergelijken met de eerste indruk die je maakt als je iemand ontmoet. Het is je belangrijkste visitekaartje en je krijgt er maar één kans voor", zegt hij. 

Tot de verbeelding

Een naam moet volgens hem tot de verbeelding spreken, omdat hij anders niet blijft hangen. Hij vindt veel bedrijfsnamen te abstract. Soms zeggen ze niets over de onderneming zelf en in andere gevallen is het een fantasieloze afkorting.

Hij vindt het belangrijk dat een naam iets zegt over de kern van het bedrijf en dat hij origineel is. "Je ziet bijvoorbeeld veel vacaturesites die het woord 'job' in hun naam hebben. Die ga je door elkaar halen. Maar Monsterboard is zo anders, die onthoud je."

Niet je eigen naam

Als ondernemer je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken, vindt Prummel niet de beste optie. Het is wel herkenbaar en persoonlijk, maar het zou lastiger zijn om te groeien naar een bedrijf met meer werknemers. "Een relatie of woordspeling naar je eigen naam is een betere oplossing."

Een beginnende ondernemer kan brainstormen en lijstjes maken van alles wat hem te binnen schiet over zijn eigen bedrijf. Metaforen kunnen dan een uitkomst zijn. Samen nadenken helpt, maar er moet volgens Prummel maar één zijn die een beslissing neemt. Anders kan het een slecht compromis worden. 

Gedateerd

Verder adviseert Prummel voorzichtig te zijn met het verwerken van trends, jaartallen en bijzondere tekens in een naam. "Nu lijkt het hip, straks is het gedateerd."

Volgens de KvK loont het om de gekozen naam door een zoekmachine te halen, om te zien of het lijkt op de naam van een ander bedrijf. Ook kan de starter zien of het gewenste webadres al in gebruik is. 

Merknaam

Bij de inschrijving kijkt de KvK ook of er al een bedrijf bestaat met dezelfde naam. Maar de organisatie checkt niet of de naam ook inbreuk maakt op het merkenrecht. 

Daarvoor moet de ondernemer naar de site van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Bij dat bureau worden merken geregistreerd. Als de naam nog vrij is, kan de starter hem zelf als merk vastleggen. Zo kan een ander er niet met zijn zorgvuldig bedachte naam vandoor gaan.

Lees ook: Welke rechtsvorm moet je kiezen? | 'Netwerker moet geduld hebben' | Lees meer over het starten van een eigen bedrijf

Lees meer over:
Tip de redactie