Om oneerlijke concurrentie met taxi's te voorkomen moeten auto's van taxidiensten als Uber en Lecab in Frankrijk nu vijftien minuten op hun passagiers wachten.

In Frankrijk gelden hoge vergunningskosten voor taxichauffeurs. Startups als het Amerikaanse Uber en het Franse Lecab omzeilen de noodzaak van zo'n vergunning met apps.

Waar traditionele taxichauffeurs iedereen met of zonder afspraak meenemen, werken diensten als Uber meer als privéchauffeur op bestelling. Passagiers laten met een app weten waar en wanneer zij door een auto opgehaald willen worden. Franse taxichauffeurs spreken van oneerlijke concurrentie.

In oktober leek de Franse overheid al de kant van de taxichauffeurs te kiezen, een nieuw invoerde wet maakt dat definitief. De maatregel werd vorige week zonder waarschuwing doorgevoerd, meldt Liberation.

Laten wachten

Taxidiensten als Uber mogen passagiers vanaf 1 januari 2014 pas minstens vijftien minuten na bestelling van een auto ophalen. Gemiddeld doen dergelijke wagens er zeven minuten over om de passagier te bereiken, wat er in de praktijk daarna moet gebeuren maken de nieuwe maatregelen niet duidelijk.

De taxidiensten hebben al laten weten de maatregel aan te gaan vechten. Volgens Yan Hascoet, ceo van de dienst Chauffeur-privé, maken de startups een goede kans.

Startup Snapcar heeft al aangeven niet zomaar mensen in de regen op de stoep te laten staan. "Als iemand twee uur van tevoren belt, halen we diegene precies twee uur later op", zegt de ceo van het bedrijf. "En belt iemand vijf minuten van tevoren, wordt diegene vijf minuten later opgehaald."

In Nederland is Uber sinds vorig jaar in Amsterdam actief, in 2014 breidt de dienst uit naar andere steden.