De Rotterdamse startup Inti games gaat vanaf komend voorjaar alle grote Nederlandse speelgoedketens voorzien van de Helix, een soort combinatie van badminton en beachball.

"Vanaf 2015 hopen we ook internationaal actief te zijn", vertelt oprichter en student  Jochem van Rijn. "We hebben al contacten gelegd in onder meer Duitsland, Scandinavië en de Verenigde Staten."

Van Rijns compagnon Thijmen de Schipper kwam tijdens een bezoek aan China tijdens zijn studie op het idee voor de Helix. "Het idee ontstond omdat zowel beachball als badminton wat nadelen hebben. De eerste vanwege de moeilijkheidsgraad en de tweede vanwege de wind."

De studenten zochten met een uitgewerkt bedrijfsplan een welwillende investeerder en benaderden de TU Delft voor het ontwikkelen van product.

"In  de Helix zijn de sterke punten van de beide andere spellen gecombineerd door een vernieuwde gewichtsverdeling en een stabiel rotatiesysteem", vertelt Van Rijn. "Je kunt dit spel tot en met windkracht vier spelen."

Speelgoedketens waren meteen enthousiast. In totaal zijn er tienduizenden exemplaren verkocht. Consumenten betalen 17,99 voor het spel.

Bekijk hoe het spel wordt gespeeld:

Zwarte cijfers

"We schrijven meteen zwarte cijfers. Hierdoor kunnen we ook gelijk verder met een nieuw product, want onze investeerder wil vanwege de goede resultaten wel meer geld in ons bedrijf steken. Van studeren komt het momenteel dan ook niet zo",  geeft Van Rijn toe.

Het volgende doel is om ook in december iets in de speelgoedschappen te kunnen aanbieden.  Wat dit wordt, wil Van Rijn nog niet onthullen. "In de speelgoedbranche wordt ongelooflijk veel gekopieerd. Ik kan wel vertellen dat we ons willen blijven richten op beweging en succesbeleving."

Vanaf januari staan de studenten op verschillende sport- en speelgoedbeurzen in het buitenland, waaronder de ISPO-show in München.

Lees meer over startups