Startup Hubly wil freelancers en opdrachtgevers bij elkaar brengen op een marktplaats voor content.

Freelancers kunnen zichzelf online aanprijzen met een portfolio in tekst en beeld, ideeën pitchen en reageren op opdrachten. Voor een bedrag van enkele tientjes per maand brengen ze er hun teksten, video's of foto's aan de man. 

Opdrachtgevers zoeken via de site freelancers en kopen content aan. Ze kunnen gratis journalistieke, redactionele of commerciële opdrachten online zetten en door de database van freelancers struinen. 

De startup mikt zowel op grote uitgevers als de kaasboer om de hoek. Eigenlijk op iedereen die een professionele tekst of beeldmateriaal nodig heeft. Als opdrachtgevers zelf makkelijker gevonden willen worden of langer bovenaan willen staan, dan moeten ze daar wel voor betalen.

Extra's

Er bestaan meer van dit soort sites, maar naar eigen zeggen biedt Hubly extra mogelijkheden. Vaak is het bij anderen niet mogelijk om portfolio's in te richten met video's en foto's. Verder zijn er sites die bijvoorbeeld alleen op tekstschrijvers of journalisten zijn gericht. 

Hubly is afgelopen augustus opgestart binnen het innovatieprogramma van Sanoma Media. Inmiddels zijn er driehonderd freelancers aangesloten die de site al gebruiken en testen. Verder heeft de onderneming bekende Sanoma-merken zoals Autoweek, Vrouwonline.nl en NU.nl aan zich gebonden. 

Maar oprichter Birgit Schwaiger (32) heeft ook externe bedrijven in het vizier en is bezig met zo'n 45 merken. Zo heeft haar bedrijf al samengewerkt met de Volkskrant. Verder heeft ze warenhuis V&D benaderd en is ze onder meer in gesprek met ICT-uitgeverij IDG en arbeidsbemiddelingsbureau Hudson.

Eigen frustratie

Schwaiger kwam op het idee door haar eigen frustratie. Als redactiechef van de Duitstalige nieuwssite Dnews.de merkte ze dat ze altijd uit dezelfde pool freelancers moest vissen. 

"Dat waren drie tot vijf mensen. En als er iemand ziek was, dan had je echt een probleem", legt ze uit. Dan werden freelancers eigenlijk vooral op beschikbaarheid geworven en niet op basis van hun kwaliteit. 

Daar wilde Schwaiger iets op verzinnen. Op haar site kunnen opdrachtgevers daarom reviews bekijken. Zo lezen ze wat andere bedrijven van de ingehuurde freelancers vonden. Andersom kan het ook. De freelancers kunnen op hun beurt opdrachtgevers beoordelen. "Gek genoeg kan dat nog nergens anders", zegt de onderneemster verbaasd.

Te veel tijd

Schwaiger ontdekte na eigen onderzoek dat freelancers moeite hebben met het vinden van werk. "Hun eigen netwerk is niet groot genoeg om voldoende opdrachten binnen te halen. Het kost ze te veel tijd."

Met het platform kunnen ze rechtstreeks de juiste persoon van een bepaald bedrijf benaderen. Dan belandt hun pitch niet in een overvolle mailbox bij de verkeerde contactpersoon. "Zo weten ze zeker dat ze antwoord krijgen. Of dat nou een negatief antwoord is of niet, ze horen in ieder geval iets", zegt Schwaiger. 

Hubly kiest er bewust voor om geen bemiddelende rol te spelen, omdat elke opdrachtgever en freelancer specifieke eisen en voorwaarden aan de content stelt. De oprichtster veronderstelt een bepaalde zelfstandigheid onder freelancers en verwacht dat die hun onderhandelingen prima zelf kunnen voeren. 

Niet af

Er staat een demo online en eind januari gaat de eerste versie van de responsive site de lucht in. Die past zich automatisch aan alle apparaten aan. Daarna wordt de pagina nog verder ontwikkeld op basis van gebruikerservaringen. 

Uiteindelijk wil Schwaiger eind 2014 toe naar een pagina waarbinnen de freelancer ook direct zijn administratie kan doen.

Groei

Nederland is een testmarkt voor Hubly. Daarna wil de onderneemster het concept uitrollen naar de rest van Europa. Ze heeft al gekeken naar Duitsland, Engeland, Finland, Hongarije, Polen en Rusland. 

In al die landen zijn bijvoorbeeld auteursrechten op heel verschillende manieren geregeld. In Duitsland zijn ze strikter dan hier en in Hongarije staat juist bijna niks op papier. Maar Schwaiger ziet vooral mogelijkheden en heeft grote verwachtingen. "Overal wordt content gemaakt en overal wordt gefreelancet."

Lees meer over startups