'Wij willen de Shell van deze eeuw worden'

Binnen twee jaar wil de startup Fastned 201 snellaadstations voor elektrische auto’s langs de Nederlandse snelwegen plaatsen. Afgelopen maand werden de eerste punten langs onder andere de A1 en A18 gebouwd.

Oprichters zijn Bart Lubbers en Michiel Langezaal. Beide kennen elkaar van hun tijd bij Epyon, de Delftse technostarter die snelladers ontwikkelde en in 2011 werd overgenomen door ABB, de huidige leverancier van de snelladers voor Fastned.

Langezaal legt uit dat het bouwen van de laadstations nu een zeer belangrijke activiteit is voor Fastned. ”De locaties zijn de redenen om nu te investeren. Dat is ons competitief voordeel. Iedere retailer begint met locatie, locatie, locatie.” 

"Je zou ons kunnen vergelijken met Tango. We ontwikkelen een netwerk van laadstations: we zoeken de locaties, vragen de vergunningen aan en we bouwen het merk Fastned. Wij willen de Shell van deze eeuw worden."

Exploitatie

Het tweede deel van Fastned is de exploitatie van de stations. Fastned heeft nu enkele snellaadstations al geopend en opladen is daar nu nog gratis. In het nieuwe jaar gaat er ook een prijs gerekend worden voor het opladen.

Volgens Langezaal vallen de kosten voor het opladen wel mee. Een eigenaar voor een Nissan Leaf moet rekenen op tien euro voor een volle accu. "Bij ons betaal je iets meer per kilowattuur dan thuis, maar er zijn een hele hoop mensen die geen paaltje voor de deur hebben."

Financiering

Om de financiering van de snellaadstations bij elkaar te krijgen willen Langezaal en Lubbers 40 miljoen euro aan certificaten gaan verkopen aan het publiek.

Tot nu toe maakt het bedrijf nog aanloopverliezen. Hoelang dit precies zal duren kan Langezaal niet zeggen, maar hij put vertrouwen uit succesvolle voorbeelden uit het buitenland en verwacht dat Fastned begin 2015 break-even zal draaien.

"Bijvoorbeeld in Estland staan er nu al 200 snelladers. Meer dan in welk ander land in Europa. En ook echt kwaliteitsspul. Verder zie je in Noorwegen natuurlijk veel gebeuren en in de VS heeft Tesla natuurlijk al meerdere laadstations gebouwd waar dagelijks mensen in de rij staan."

Prijsdaling

In Nederland rijden tot nu toe enkele duizenden volledig elektrische auto’s, maar Langezaal is vol vertrouwen dat dit hard zal blijven stijgen in de komende jaren. "Een prijsdaling van de accu zal de prijzen van elektrische auto’s in lijn brengen met conventionele auto’s. De Tesla model S ligt nu al op gelijk niveau met niet elektrische concurrenten."

Het doel van de overheid is om in 2020 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben. Hiervoor zijn nog enkele honderden oplaadstations nodig, zo rekent Langezaal voor.

Tip de redactie