Niet voor elke startende ondernemer is netwerken een tweede natuur. Toch is het zeker bij het oprichten van een bedrijf belangrijk om te doen.

Daarom heeft de Kamer van Koophandel  (KvK) een aantal tips op een rij gezet in zijn Startersmagazine.

Zo is het verstandig om een elevatorpitch voor te bereiden. Een beginnende ondernemer kan zijn bedrijf en specialiteiten dan in maximaal twee minuten voorstellen. Zo wordt het voor hem makkelijker om de aandacht van een potentiële klant vast te houden.

Als er eenmaal een gesprek op gang is gekomen, zou de starter niet alleen over zichzelf moeten praten. "Dat is niet alleen vervelend, het heeft ook weinig nut", schrijft de KvK.  

Beter is het als de netwerker goed naar de ander luistert en open vragen stelt. Zo leert hij de potentiële opdrachtgever beter kennen.

Anders voordoen

Toch is het nooit de bedoeling dat een netwerker zich anders voordoet dan hij eigenlijk is. Dan voelt hij zich minder op zijn gemak en dat zal de gesprekspartner merken.

Bovendien gaat het bij netwerken om kwaliteit en minder om kwantiteit. Een starter kan zich beter richten op het leggen van goede contacten, dan zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen over zijn bedrijf te vertellen.

Verder raadt de KvK een startende ondernemer aan om altijd visitekaartjes aan te nemen. Op de achterkant kan hij de ontmoetingsplek en mogelijke opdracht noteren. 

Niet teleurgesteld

Ook is het belangrijk om vervolgens het contact te onderhouden. "Bel hem of haar eens op, nodig hem uit voor een bezoek aan jouw bedrijf en voeg hem toe op Linkedin."

Soms kan het even duren voordat het netwerken iets oplevert. "Wees dan ook niet teleurgesteld als je op een bijeenkomst geen opdracht hebt binnengehaald", benadrukt de KvK.

Lees meer over het starten van een eigen bedrijf