De Nederlandse startup Kidswatcher heeft via crowdfunding binnen een paar dagen zijn doelbedrag van 180 duizend euro binnengehaald.

Het bedrijf, dat vorige week woensdag de ondernemerswedstrijd The Next Entrepreneur won, is gefinancierd via crowdfundingplatform Symbid.

The Next Entrepreneur is een award van MKB-Nederland en de Rabobank voor de meest vernieuwende startende ondernemer. Aan de winst is een geldbedrag van 13.013 euro verbonden.

"Nog nooit is binnen Symbid zo snel een bedrijf gefund als Kidswatcher", aldus de onderneming. "We zijn totaal overrompeld door deze hele snelle financieringsronde."

Kinderen lokaliseren

Kidswatcher maakt kinderhorloges, waarmee kinderen via het mobiele gsm-netwerk en wifi gelokaliseerd kunnen worden. Ouders kunnen via een app in de gaten houden waar hun kind uithangt.

Na een druk op de knop wordt de locatie van het kind aangegeven. Als er een noodsituatie is, kan Kidswatcher helpen met het inschakelen van hulpdiensten.

Oprichter Erik Recter bedacht het horloge toen hij tijdens de wintersport zijn zevenjarige nichtje uit het oog verloor.

De startup wil geld verdienen met de verkoop van het horloge en een maandelijkse abonnementsbijdrage. Naar verwachting heeft het bedrijf in maart 2014 een waardering van minimaal 2,5 miljoen euro.

Hoewel de onderneming zich in eerste instantie richt op Europa, wordt de focus op korte termijn verlegd naar Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, India en Rusland. Daar is volgens Kidswatcher een veel grotere behoefte aan een dergelijk product.

"Voorlopig kunnen we met dit startbedrag vooruit", zo laat Recter weten. "In ieder geval de komende drie maanden, daarna hebben we nieuw kapitaal nodig. Maar tegen die tijd is er een werkend protoype, waardoor het makkelijker zal zijn financiering binnen te halen."

Zie ook: vier vragen over crowdfunding | Lees meer over het starten van een eigen bedrijf