Startup lanceert modeplatform

Startup Spot & Shop komt met een platform voor modeliefhebbers. Ze kunnen er kledingstukken vinden die ze toevallig ergens gezien hebben.

Als iemand op televisie, op straat of op internet een interessante blouse tegenkomt, kan ze op de nieuwe site proberen te achterhalen waar ze die kan kopen. 

Na het uploaden van een foto, kunnen andere liefhebbers, experts en bloggers op het item reageren. Zo helpen ze haar het product te vinden.

Als de herkomst van het gewilde mode-item bekend is, kan het direct via de site aangeschaft worden.

Frustratie

Oprichter Nikky Hofland kwam op het idee door haar eigen frustratie. Ze zat naar het modeprogramma Trinny & Susannah te kijken en ontdekte een mooie jurk. Een post op de Facebookpagina van het televisieprogramma en een zoektocht op internet leverden niets op. 

"Het liet me niet echt los. Ik vind het heel gek dat we constant geïnspireerd worden, maar dat de link naar het kopen niet wordt gemaakt."

Hofland zegt in te spelen op een behoefte waar nu nog geen antwoord op is. "Je hebt Google Images, maar daar moet je zo ontzettend lang op zoeken", legt ze uit. 

"En je kunt een oproep op Facebook plaatsen, maar dan moet je maar net iemand in je lijst hebben die dat weet." Niet alle vrouwen hebben volgens haar het geluk omringd te zijn door vriendinnen die veel over mode weten. 

Stylingadvies

De bezoekers helpen elkaar niet alleen met de zoektocht, maar geven ook stylingadvies. "Zo weet je niet alleen waar je het kledingstuk kunt kopen, maar ook hoe je het kunt combineren."

De initiatiefnemer hoopt dat modemerken zich aan haar bedrijf willen verbinden. Die kunnen dan bijvoorbeeld reageren als ze een kledingstuk van het eigen merk tegenkomen. Verder kunnen modebedrijven een alternatief suggereren, dat lijkt op datgene wat gezocht wordt. 

De oprichter is al in gesprek met twee modeketens over een samenwerking. Ook probeert ze een mode-academie aan zich te binden voor stylingadvies.

Niet af

De site Spotnshop.nl is al in de lucht, maar is wat Hofland betreft nog niet af. De startup is nog steeds in ontwikkeling.

Zo wil ze graag nog een app ontwikkelen en een spelelement aan de site toevoegen (gamification). Bezoekers die veel mensen geholpen hebben, kunnen bijvoorbeeld een bijzondere status krijgen of kortingspunten verdienen. 

De startup is voortgekomen uit een innovatieprogramma van Sanoma Media. Medewerkers met een idee krijgen een jaar lang de tijd om zichzelf in de markt te bewijzen. 

Interne venture

Vijf winnende medewerkers, onder wie Hofland, mochten eerder dit jaar hun prototype bouwen en testen. Spot & Shop wordt binnen een interne venture uitontwikkeld. Daarbij krijgt ze onder meer ondersteuning van een externe IT-specialist en andere mentoren.

De 25-jarige oprichter denkt dat ze ook zonder innovatieprogramma haar bedrijf had opgestart, omdat ze niet onbekend is met het opzetten van websites. 

Zo kopieerde ze op haar twaalfde Startpagina.nl om er een eigen muzieksite van te maken. En in 2011 zette zij samen met haar moeder een pagina voor voetbalvacatures op. "Maar ik had het zonder innovatieprogramma nooit in deze orde van grootte kunnen doen", benadrukt de jonge ondernemer.

Lees meer over het starten van een eigen bedrijf

Tip de redactie