Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Zondag 26 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De stand van het land: Coronacrisis is de kans om luchtvaart te hervormen

Door Eva Schouten

10 mrt 2021 om 06:01Update: 2 jaar geleden
nujij comment268 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Als de coronacrisis iets biedt, is het wel de kans om het luchtvaartbeleid anders aan te vliegen. Grote delen van de sector liggen noodgedwongen zo goed als stil. Om te kunnen beoordelen wat de verkiezingsplannen en -beloftes van de politieke partijen waard zijn, is het van belang te weten wat de huidige stand van zaken in de luchtvaart is. En hoe staat het met het duurzamere alternatief op de kortere afstand, de trein?

Wil je meer weten over de stand van het land?

Ontvang meldingen bij nieuwe artikelen

Wanneer we het over luchtvaart hebben, hebben we het over Schiphol en KLM. Logisch, aangezien Schiphol de nationale luchthaven is en KLM de grootste luchtvaartmaatschappij. De Nederlandse luchtvaart is Schiphol, Schiphol is KLM en vice versa.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzocht onderzoeksbureau Decisio de directe en indirecte bijdrage van Schiphol aan de economie. Zo werd bijvoorbeeld gekeken naar de werkgelegenheid die Schiphol oplevert, zowel direct als indirect.

Bij directe banen gaat het bijvoorbeeld om mensen die bij KLM werken of de douane, maar ook de ober in een restaurant op de luchthaven of de schoonmaker in de vertrekhal. Dat gaat (in normale tijden) om zo'n 68.000 functies, of 57.000 voltijdsbanen.

Aantal banen dat Schiphol direct oplevert

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Dan is er ook nog de indirecte werkgelegenheid, een stuk moeilijker meetbaar. Dat zijn de banen bij bedrijven die weer leveren aan de bedrijven en organisaties die actief zijn op Schiphol, en zelfs de toeleveranciers daar weer van. Dit aantal komt uit op ruim 45.000 of 36.000 fte.

  • Lees hier meer artikelen in deze serie

De werkgelegenheid was daarmee in peiljaar 2018 goed voor circa 1 procent van alle banen. Vanzelfsprekend is er werkgelegenheid verloren gegaan als gevolg van de coronacrisis. Volgens Decisio was er ook voor de coronacrisis al sprake van dat het aantal banen gerelateerd aan de luchtvaart minder hard groeit dan het aantal reizigers en vliegbewegingen. Dat komt doordat er steeds efficiënter gewerkt wordt. Dat zal als de luchtvaart na de crisis herstelt niet anders zijn.

Zoals een wegenbouwer een weg niet aanlegt om werkgelegenheid bij het eigen bedrijf te creëren maar voor de functie die de weg vervult, is Schiphol er volgens het onderzoeksbureau ook niet uitsluitend voor de werkgelegenheid die gerelateerd is aan de luchthaven. Het is er ook voor de verbindingen die daardoor mogelijk zijn.

KLM Group

  • Aantal bestemmingen: 171 (2020), 171 (2019)
  • Aantal fte: 28.000 (2020), 33.000 (2019)
  • Aantal vliegtuigen: 204 (2020), 214 (2019)
  • Aantal passagiers: 13,8 miljoen (2020), 44,3 miljoen (2019)

Hard bewijs dat meer verbindingen bijdragen tot meer economische groei ontbreekt. Maar algemeen wordt aangenomen dat meer verbindingen met de rest van de wereld ervoor zorgen dat bedrijven zich eerder ergens willen vestigen. SEO Economisch Onderzoek zette op een rij hoe Schiphol zich daarbij verhoudt ten opzichte van de andere luchthavens in Europa.

In 2019 moest Schiphol Frankfurt nog voor zich dulden als Europees vliegveld met de meeste verbindingen, maar in het coronajaar 2020 heeft Schiphol de positie als de nummer één heroverd.

Aantal vluchten per luchthaven

Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

Vaak wordt ook gerefereerd aan de positie van de luchthaven als hub, of draaischijf. Dat wil zeggen in welke mate het vliegveld voorziet in doorverbindingen. Daarbij is Schiphol afgelopen jaar de nummer drie van de wereld gebleven. Het aantal verbindingen naar Schiphol heeft het toerisme zeker geen windeieren gelegd en dat draagt ook een paar procent bij aan de economische groei.

Voor de lange afstand ben je al snel afhankelijk van het vliegtuig. Maar voor de minder lange afstand, zeker binnen Europa, zou de trein een alternatief kunnen zijn. Het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) onderzocht in hoeverre dit mogelijk is en kwam tot de conclusie dat internationale treinen in 2030 maximaal 25.000 vluchten van en naar Schiphol kunnen vervangen.

Dat zou ten opzichte van de zo goed als 500.000 vluchten die in 2019 werden aangetikt 5 procent zijn. Van Amsterdam naar Brussel ben je met de trein 3 uur onderweg en dat kost je nog geen 100 euro op zomaar een dag ergens in de komende weken. Je kunt ook nog met het vliegtuig van Amsterdam naar Brussel met KLM.

Dan is je pure vliegtijd heen en terug een uur en drie kwartier, maar je zult met de veiligheidscontroles erbij vermoedelijk op ongeveer evenveel reistijd uitkomen. Een ticket met KLM op dezelfde dagen heen en terug als met de trein kost 250 euro.

In de loop van dit jaar komt daar ook de nachttrein naar Wenen bij. Die ook stopt in München en Innsbruck. De nachttrein is volgens de NS in heel Europa bezig aan een opmars als duurzaam alternatief voor het vliegtuig. Door de coronacrisis is de start van de eerste trein uitgesteld. Er staan nog geen andere nachttreinen in de planning.


We helpen je graag bij het maken van je keuze.

  • Hoe staat Nederland er eigenlijk voor? Klik hier om naar de thema's te gaan die we onder de loep hebben genomen.

  • Partijstandpunten per onderwerp: Coronacrisis | Onderwijs | Zorg | Veiligheid | Klimaat en stikstof | Discriminatie en racisme | Migratie en integratie | Arbeidsmarkt | Woningmarkt

  • Verkiezingsprogramma's: VVD | CDA | D66 | ChristenUnie | PVV | GroenLinks | PvdA | SP | SGP | Partij voor de Dieren | DENK | 50PLUS | Forum voor Democratie

  • Onze gesprekken met de lijsttrekkers.

  • En je kunt je abonneren op onze dagelijkse campagne-update via het blokje hieronder.

Meld je aan voor de Verkiezingsupdate

Ontvang elke dag onze update
Beeld: ANP
nujij comment268 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

KLMEconomieStand van het land

NUjij: Uitgelichte reacties

GTre
10 mrt 2021 om 08:18
Om intercontinale “verre” bestemmingen rendabel te maken is het aanbod Nederland en directe omgeving te klein. Daarom haalt KLM reizigers uit heel Europa naar Schiphol om het vliegtuig “vol” te boeken. Zo’n reizigers-hub is gemiddeld € 250,- goedkoper dan een rechtstreekse vlucht. Ik stap daarom in Düsseldorf in een KLM of ander gelieerde maatschappij om naar Schiphol te vliegen om vervolgens over te stappen in een vlucht naar Hong Kong. Voordeel € 250,-. Ik ben niet de enige. Ik heb de laatste jaren dit fenomeen steeds meer zien toenemen. Naar schatting 30% van de Europese vluchten worden overbodig als maatschappijen als KLM, Lufthansa en Britisch Airways hiermee stoppen.
Respect: 👍 9Reacties: 💬 7
Reageer
Su_Gu
10 mrt 2021 om 08:17
Als we toch bezig zijn met hervormingen t.b.v. het klimaat en een gezonde economische ontwikkeling, dan kunnen we ook andere sectoren aanpakken die grote bijdrage leveren aan vervuiling en oneerlijke handelspraktijken. Dat zijn de retail, de logistieke dienstverlening en de horeca. Al deze sectoren houden grote fabrieken en ketens met overproductie in stand. Hoeveel producten worden vernietigd als deze niet voldoen aan kwaliteitseisen, niet voldoen aan klantwensen (door verkeerde aansluiting bij trends) en - in geval van levensmiddelen - over hun houdbaarheidsdatum zijn. En dan hebben we het nog niet over de afvalverwerking. De luchtvaart is een relatief kleine contributor in dit algehele systeem van milieubelasting. En de beloning van medewerkers is een stuk beter gereguleerd dan in de overige sectoren. Dus we kunnen ons beter richten op een duurzamere economie met álle betrokken partijen in alle ketens van productie.
Respect: 👍 7Reacties: 💬 1
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment268 reacties

Net binnen

  • 06:57
    Nog zeker vier vermisten na ontploffing Amerikaanse chocoladefabriek
  • 06:31
    VideoWanneer kan je de verwarming weer zonder schuldgevoel hoger zetten?
  • 06:01
    Honduras verbreekt per direct betrekkingen met Taiwan
  • 05:30
    Weerbericht: Veel bewolking, een aantal buien en lagere temperaturen

Meest gelezen

  • 1
    Rusland stalt tactische kernwapens bij buurland en bondgenoot Belarus
  • 2
    Cabaretier Theo Maassen stuurt peuter de zaal uit tijdens voorstelling
  • 3
    De Ligt en Verbruggen terug bij Oranje na virus, Geertruida en De Vrij naar huis
  • 4
    Zomertijd: Waarom we de klok vannacht een uur vooruitzetten
  • 5
    Reese Witherspoon gaat scheiden na huwelijk van bijna twaalf jaar


Nieuwsvideo's

  • Waarom wereldwijd wordt gezocht naar deze munitie voor Oekraïne
    Waarom wereldwijd wordt gezocht naar deze munitie voor Oekraïne
  • Monumenten wereldwijd in het donker vanwege Earth Hour
    Monumenten wereldwijd in het donker vanwege Earth Hour
  • Weerman geëmotioneerd als tornado stad in Mississippi treft
    Weerman geëmotioneerd als tornado stad in Mississippi treft
  • Kökçü scoort met fraai afstandsschot voor Turkije tegen Armenië
    Kökçü scoort met fraai afstandsschot voor Turkije tegen Armenië

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden