Williams rekent op nieuwe FW29

OXFORD - Tijdens een serene presentatie stelde het Williams F1-team vrijdag hun nieuwe wagen voor aan de pers. Met de FW29 wil het Britse team opnieuw de aansluiting met de top proberen te vinden.

Eigenlijk moest 2006 al het jaar van de wederopstanding worden voor Williams, maar de samenwerking met Cosworth leverde niet het verhoopte resultaat. In 2007 rekent het team op Toyota-motoren. Williams zou over dezelfde krachtbronnen als het fabrieksteam van de Japanners beschikken, maar tijdens de presentatie werd er verdacht weinig over deze nieuwe samenwerking gezegd. Net zoals bij de andere teams had ook Williams de mond vol van "aërodynamische efficiëntie".

De FW29 werd volgens dezelfde filosofie ontworpen als zijn voorganger (met de zogenaamde zero keel, red), maar er zijn toch enkele opvallende wijzigingen. Vooral de sidepods en uitlaten werden grondig aangepast om een betere koeling te voorzien. Zo willen de betrouwbaarheidsproblemen die we vorig jaar kenden proberen vermijden", aldus technisch directeur Sam Michael.

Eén van de opvallendste wijzigingen zijn de twee extra grote "schoorstenen" op de zijkant van de wagen. Die zullen normaal gezien slechts te zien zijn tijdens de eerste drie races van het seizoen.

Nieuwe identiteit

Naast de nieuwe FW29 stelde Williams ook opnieuw een nieuwe identiteit voor. Het logo dat vorig jaar werd ingevoerd is alweer verdwenen en dat geldt ook voor de meeste sponsors. Met AT&T en Lenovo strikte het team deze winter wel twee grote namen, maar of dat voor een riant sponsorbudget zorgt is onwaarschijnlijk. Gelukkig zag het Britse team ook de sponsoring van Philips en Randstad groeien. Zo heeft Williams ook dit seizoen opnieuw een Nederlands tintje.

Verder beschikt Williams ook nog steeds over de steun van het Indische Tata. Het Britse team besloot Narain Karthikeyan immers als testrijder te houden. De Indiër krijgt de jonge Japanner Kazuki Nakajima naast zich als tweede testrijder.

Jeugd en ervaring

Tijdens de races rekent Frank Williams op een combinatie van jeugd en ervaring. Met Nico Rosberg beschikt het team nog steeds over een talentvolle jonge wolf. De zoon van ex-wereldkampioen Keke Rosberg liet in 2006 al enkele fraaie staaltjes zien, maar toonde ook aan nog veel te moeten leren. En dan komt teamgenoot Alexander Wurz in beeld. De Oostenrijker genoot jarenlang veel aanzien als testrijder van McLaren en beschikt dus over tonnen ervaring. Wurz weet hoe hij een wagen moet ontwikkelen, maar zal toch weer even moeten wennen aan het racen.

Foto's van de nieuwe Williams FW29

Transfercarrousel Formule 1

Transfercarrousel Formule 1
Welke coureur rijdt waar in 2019? En wie zijn in beeld voor welk stoeltje in de koningsklasse?
Tip de redactie