FIORANO - De nieuwe F2007 was de grote afwezige tijdens de presentatie van Ferrari. De weinige genodigden moesten zich behelpen met enkele studiofoto's van de wagen. Zonde want op die manier kon niemand de nieuwe Ferrari goed bewonderen, maar dat was dan weer net de bedoeling van het team.

"De F2007 verschilt heel grondig van de 248 F1. Het design werd compleet aangepast om onze nieuwe ophanging optimaal te integreren. Die vormt een belangrijke conceptuele innovatie wat de aërodynamica betreft", stond er heel mooi in de technische specificaties die we bij de weinige foto's van de nieuwe F2007 kregen.

Voorlopig kunnen we ons dus nog maar een ruw beeld vormen van de nieuwe wagen, maar zelfs op basis van het weinige beeldmateriaal is duidelijk dat de wagen er heel anders uitziet dan zijn voorganger. Naast de voorvleugel en ophanging vallen ook de gewijzigd side-pods meteen op. Die werden compleet hertekend om een betere koeling van de motor te voorzien.

Geheimen achterin?

Zoals de nieuwe regels voorschrijven is de motor nauwelijks gewijzigd, maar toch werd ook de achterkant van de F2007 grondig aangepast. Danzij de nieuwe versnellingsbak, met het innovatieve quick-shift systeem, kon de achterkant van de wagen versmald worden. De wielbasis van de F2007 werd daardoor wel iets langer.

Verder werden er volgens het team geen ingrijpende wijzigingen aan de achterophanging van de wagen doorgevoerd. Of dat helemaal klopt is niet duidelijk, want opvallend genoeg werden er geen duidelijke foto's van de achterkant van de F2007 meegeleverd.

Eerste tests

De 53ste F1-wagen van Ferrari beleeft maandag zijn vuurdoop op het circuit van Fiorano. Felipe Massa mag als eerste de wagen testen, maar ook tijdens deze test zijn geen fotografen welkom. Ferrari-debutant Kimi Raïkkönen moet nog een weekje langer wachten om kennis te maken met zijn nieuwe bolide.