RIJSWIJK - Motorcoureur Jurgen van den Goorbergh rijdt in geen Grote Prijzen in de motoGP, de zwaarste motorklasse in de wegraces. Zijn vorige team Kanemoto Racing houdt op te bestaan en onderhandelingen met Suzuki liepen op niets uit. Andere gegadigden zijn er niet.

"Er zijn slechts twaalf teams met elk twee rijders, zodat de mogelijkheden beperkt zijn", zegt de coureur op zijn website. Van den Goorbergh betreurt zijn afwezigheid in de MotoGP. "Erg jammer, vooral omdat de MotoGP het hoogst haalbare in de motorsport is en ik niet het idee heb er klaar mee te zijn."

Hij debuteerde in 1997 in de voormalige 500cc klasse. De coureur behaalde zijn beste resultaten in 2000 in de Grote Prijs van Groot-Brittannië op het circuit van Donington en in 2002 op Philip Island in de GP van Australië. In beide races eindigde hij op de vijfde plaats.

Van den Goorbergh ziet momenteel geen opening meer voor deelname in de MotoGP: "Politiek gezien sta ik niet sterk en ik heb geen grote sponsor die me steunt. Uiteraard zal ik alle opties blijven bekijken, maar naar mijn idee is het zo dat als je er eenmaal uit bent, je er eigenlijk niet meer in komt. Het is echt de eliteklasse geworden."

Een overgang naar de Superbikes ging niet door, omdat Aprilia het fabrieksteam terugtrok waarmee Van den Goorbergh onderhandelde. Vervolgens mikte hij op een plaats in de 250cc bij het team van Arie Molenaar, maar ook dat heeft nog niet tot een concreet aanbod geleid: "De 250cc is alleen leuk met goed materiaal waarop ik de strijd kan aangaan en kan knokken om de top vijf. Arie is momenteel aan het kijken of hij het budgettair en organisatorisch geregeld kan krijgen voor hij me een bod kan doen."

Van den Goorbergh gaat nu donderdag en vrijdag de Yamaha Supersport testen. Wilco Zeelenberg benaderde de coureur namens het Yamaha Belgarda Supersport team om eventueel de geblesseerde Paolo Casoli te vervangen. "Hoewel ze niet 100 procent zeker weten of hij stopt of doorgaat, vroegen ze me wel hun motorfiets te testen".

Van den Goorbergh ziet wel degelijk mogelijkheden in deze klasse. "Ik was verbaasd over het hoge niveau van het team en de WK Supersport. Het blijkt dat de fabrikanten heel veel tijd, geld en aandacht in deze klasse stoppen voor 2003".