HEERENVEEN - Diverse coaches hebben in aanloop naar de wereldbekerwedstrijden in Thialf de ijskwaliteit van de Hollandse schaatstempel flink onder vuur genomen.

Niet voor het eerst moet de internationale top zich op een krabbelbaan voorbereiden op de belangrijke races. "Het is één groot drama", omschrijft Jac Orie de omstandigheden.

Tijdens de trainingen donderdagochtend sloeg het ijs na amper vijftien minuten al wit uit, hetgeen betekent dat de ondergrond stroef wordt. De kwaliteit was zo pover dat een Canadese trainer aan een Nederlandse afgevaardigde kwam vragen welke wax men onder de ijzers smeerde.

"Dit kun je niet maken", meent DSB-coach Orie. "Je hebt zoveel rijders die zich willen voorbereiden op de WB-wedstrijden. Maar iedereen wordt op het verkeerde been gezet. Op dit ijs kan je geen snelheid maken."

Kemkers

TVM-coach Gerard Kemkers noemt de huidige omstandigheden ook niet optimaal, maar heeft vooral kritiek op de situatie in oktober.

Nadat de merkenteams extra geld hadden overgemaakt naar Thialf om een week extra te kunnen trainen, kregen de vaderlandse toppers een uiterst belabberde ijsvloer aangeleverd. "Toen was het ijs écht slecht", zegt Kemkers. "In die periode is het goed voor het zelfvertrouwen van je team om een snel rondje te klokken. Maar dat was niet mogelijk."

DSB heeft in aanloop naar de NK afstanden (begin november) zelfs serieus overwogen haar trainingskamp te verleggen naar Erfurt.

KNSB

De technisch directeur van schaatsbond KNSB, Hans Gootjes, neemt de klachten serieus. Hij bevestigt dat de afgelopen tijd verscheidene trainers over de situatie hebben geklaagd. "Je mag verwachten dat je in de beste piste van het land ook het beste ijs hebt liggen", zegt hij. "We zijn druk doende dit met Thialf te bespreken."

IJsmeester

Zowel Kemkers als Orie wil de schuld niet in de schoenen van ijsmeester Beert Boomsma schuiven. Beiden denken dat Thialf simpelweg niet de middelen heeft om voor een goede, constante ondergrond te zorgen. In tegenstelling tot alle grote ijsbanen in het buitenland beschikt de Heerenveense hal niet over een drooginstallatie. Een apparaat (kosten 4 ton) waarmee de luchtvochtigheid kan worden geregeld.

Gootjes zegt dat de KNSB samen met Thialf en andere partners (zoals NOCNSF) onderzoekt of die investering mogelijk is. "Waarschijnlijk los je er een deel van de problematiek mee op", erkent Gootjes.

Temperaturen

Coaches klagen ook steen en been over de lage temperaturen in de hal. Daardoor gaat de luchtvochtigheid namelijk ook omhoog en dat is funest voor een goede ijsbaan. Kemkers vermoedt dat Thialf de energiekosten in de perken moet houden en daarom geen hogere temperatuur kan (of wil) bewerkstelligen. Saillant detail; een van de sponsors van Thialf is energieleverancier Essent.

Gootjes: "Het is ons duidelijk dat, indien de situatie niet verbetert, je de rare situatie krijgt dat je een prachtige ijshal hebt, maar dat je ploegen min of meer dwingt in het buitenland te trainen. En dat moeten we voorkomen."