Zege brengt Schumacher mee aan de leiding

SHANGHAI - Het F1-kampioenschap telt na de GP van China twee leiders. Wereldkampioen Alonso moest door een foute bandenkeuze de zege aan titelrivaal Michael Schumacher laten. De Spanjaard slaagde er wel nog in tweede te eindigen en zo mee aan de leiding te blijven.

Balen. Dat deed wereldkampioen Fernando Alonso na afloop van de GP van China. Na de kwalificatie op zaterdag leek dit de race te worden waarin hij opnieuw afstand zou nemen van titelrivaal Michael Schumacher. De natte beginfase van de wedstrijd van de race leek dit scenario alvast te bevestigen. Alonso maakte een foutloze start en kreeg teamgenoot Fisichella als buffer in zijn spoor. Al slaagde de Italiaan er niet lang in om Kimi Raïkkönen achter zich te houden. De McLaren-rijder ging eerder bij de start ook al de beide Honda's voorbij en leek dus kans te maken op de zege. Helaas voor de toekomstige Ferrari-rijder faalde zijn McLaren-Mercedes ook deze keer weer.

Renault faalt

Falen deden ze halverwege de wedstrijd ook bij Renault. Alonso besloot niet alle banden te wisselen en dat was een foute keuze waardoor hij zijn comfortabele voorsprong op Fisichella en Schumacher zag slinken als sneeuw voor de zon. Dus besloot Renault het over een andere boeg te gooien. Teamgenoot Fisichella nam de leiding over en moest Schumacher van de zege houden. Een strategie die leek te werken. Fisichella bouwde een kleine voorsprong uit en kwam na zijn pitstop voor de Duitser de baan op. Maar de Italiaan liet zich meteen daarna op een foutje betrappen en Alonso moest lijdzaam toekijken hoe Schumacher de leiding greep.

En er ging nog meer fout voor Renault. Bij de laatste pitstop van Alonso blokkeerde een van de achterwielen en zo verloor de Spanjaard nog meer tijd op zijn titelrivaal. Met de snelheid van zijn Renault zat het intussen weer wel snor. De Spanjaard reed in de eindfase de ene snelle ronde na de andere, maar kon Schumacher niet echt meer bedreigen. Hij slaagde er wel nog in de tweede plaats over te nemen van teamgenoot Fisichella (mogelijk met de hulp van verdoken teamorders). Zo beperkte Alonso het verlies tot twee punten en dat volstaat om zich nog net aan de leiding vast te klampen. De twee titelrivalen tellen nu beiden 116 punten, maar Schumacher heeft intussen wel al een zege meer op zak en staat dus officieel aan de leiding. Met nog twee races te gaan (volgende week al de GP van Japan) een ideaal scenario voor de fans.

Tumult aan het einde

Diezelfde fans beleefden ook in China een leuke tijd tot aan de finish. Met nog enkele ronden te gaan begon het weer zachtjes te regenen. Dat zorgde voor heel wat uitstapjes naast de baan en dus ook voor positiewissels. Grootste slachtoffer van al dat tumult was Nick Heidfeld. De BMW-Sauber rijder lag knap vierde toen hij in de laatste bocht zijn positie verdedigde tegenover Jenson Button. Voor hen zat echter nog de Super Aguri van Takuma Sato. Die plaatste zijn wagen voor Heidfeld, waardoor de Duitser en ook achtervolger Rubens barrichello plots op de rem moesten. Dat is echter niet makkelijk op een nat wegdek en dus schoof Barrichello tegen de BMW-Sauber. De Braziliaan reed zonder neusvleugel wel nog als zesde over de finish en bezorgde teamgenoot Button onrechtsreeks nog de vierde plaats. McLaren-rijder De la Rosa ontweek de chaos en glipte naar de vijfde plaats. De onfortuinlijke Heidfeld werd uiteindelijk nog zevende voor Mark Webber.

Ook David Coulthard zorgde in de eindfase nog voor brokken. In het gevecht om het laatste wk-punt raakte hij de Ferrari van Felipe Massa. De Braziliaan moest de strijd staken en dat kost Ferrari de leiding in het wk voor constructeurs. Daarin telt Renault dankzij de tweede en derde plaats van Alonso en Fisichella nu weer één puntje voorsprong op de Italianen. Al is dat maar een schrale troost voor het Franse team.

Nederlanders kansloos

Voor Robert Doornbos en Christijan Albers bracht de race in China maar weinig succes. Albers had dat natuurlijk vooral aan zichzelf te danken. De Larenaar vergat zaterdag naar de technische keuring te gaan en werd daarom op de laatste startplaats gezet. Doornbos moest in de beginfase meteen de pits opzoeken en viel zo terug naar de laatste plaats. De Rotterdammer vocht zich wel nog terug naar de twaalfde plaats. Albers werd zestiende.

Transfercarrousel Formule 1

Transfercarrousel Formule 1
Welke coureur rijdt waar in 2019? En wie zijn in beeld voor welk stoeltje in de koningsklasse?
Tip de redactie