ZANDVOORT - Een coureur die in de Formule 1 een inhaalmanoeuvre maakt, mag goede hoop koesteren dat die actie wordt getoond in de seizoensterugblik. Vaak genoeg rijden de coureurs in de hoogste raceklasse in een parade achter elkaar aan, zonder veel geslaagde inhaalpogingen.

Het contrast met het Deutsche Tourenwagen Masters is immens. Dat lieten de Mercedes- en Audi-coureurs zondag zien toen ze Zandvoort aandeden voor de zevende wedstrijd van het DTM-seizoen. De race over 38 ronden, die op sommige momenten veel gelijkenis toonde met Comedy Capers, bood ruim een uur lang spektakel. Crashes en lachwekkende fouten werden afgewisseld met fascinerende inhaalacties en fraaie staaltjes stuurmanskunst.

De wedstrijd was amper op gang gekomen of de Duitse klassementsleider Bernd Schneider toonde aan de ruim 40.000 toeschouwers zijn nieuwste tactiek om een concurrent te passeren: Eerst je voorganger met een snelheid van ruim 200 kilometer per uur een tikje tegen zijn bumper geven, waardoor hij van de ideale lijn moet afwijken, en daarna rap van de 'geboden' ruimte profiteren.

Bodycheck

Voormalig formule 1-wereldkampioen Mika Häkkinen liet een ronde later zien dat je ook op een andere wijze je rivaal kan afschudden. De Fin ramde Christian Abt vol in de zijkant, als deelde hij een bodycheck uit. Tegenvaller voor Häkkinen was het feit dat niet alleen Abt van het circuit schoof, maar ook hijzelf achterstevoren slipte.

Die incidenten waren allerminst zeldzaam op Zandvoort. De DTM-coureurs gedroegen zich als losbandige cowboys op het asfalt.

Alsof de teameigenaren een zware straf zouden uitspreken indien een rijder de auto ongeschonden in de pit durfde te zetten. Het aantal race-incidenten was amper bij te houden. "Dit was de beste promotie die de DTM zich kon wensen", sprak Audi-teamchef Wolfgang Ullrich. "Spektakel van start tot finish."

Pits

Zelfs in de pitstraat gebeurde van alles. Het merkwaardigste voorval nam Tom Kristensen voor zijn rekening. De Deen, die de race uiteindelijk op zijn naam schreef, kon blijkbaar niet wachten om de pitbox te verlaten en trapte te vroeg op het gaspedaal. Zijn monteur was nog druk bezig de tank te vullen en keek verbijsterd toe hoe Kristensen met de tankinstallatie terugkeerde op het circuit.

"Ach, die pitstops gingen wel goed", sprak de Audi-rijder laconiek. "Die tweede verliep zelfs zó snel dat ik compleet met tankinstallatie de race hervatte." Omdat de extra ballast in de eerstvolgende bocht meteen van de auto afvloog, bleef de schade beperkt.

Rommel

Inmiddels lagen er wel talloze auto-onderdelen op het duinencircuit. Die rommel zou Kristensen nog wel dwars zitten in het restant van de race. De Deen reed over een stuk plastic (waarschijnlijk een stukje van een voor- of achtervleugel) waardoor de voorremmen niet meer optimaal functioneerden. Hij werd gedwongen de rembalans te veranderen, waardoor de Deen zijn goede wegligging kwijtraakte.

Maar dat defect verhoogde alleen maar de spanning. Kristensen ging namelijk riant aan de leiding, maar zag de auto van zijn rivaal Schneider in de achteruitkijkspiegel steeds groter worden. Op de finish had Kristensen slechts een voorsprong van 0,7 seconde.

"Het bleef interessant tot de finish", sprak de opgeluchte Deen. Na de prijsuitreiking probeerde de regie in een paar minuten de wedstrijd samen te vatten. Het werd een bloedstollende promotiefilm waar formule 1-baas Bernie Ecclestone stikjaloers op zou zijn.